Не се случва често, докато шофирате по магистрала, пътят ви да пресече най-големият пътнически самолет в света.
Тази гледка обаче изобщо не изненадва редовно пътуващите по отсечката на магистрала А14 в Германия, която свързва пристанищния град Визмар с град Носен. Тъй като пътят минава покрай Летище Лайпциг, той не го заобикаля, а реално минава през самото летище.
В резултат на това решение, самолетите, които кацат и излитат от северната част на летището, трябва да преминат по пътеката за рулиране под формата на мост, който пресича натоварената магистрала.
Необичайното разположение на пистата е резултат на недостиг на място около Летище Лайпциг и близостта на летището до магистрала А14. Преминаването на самолетите над магистралата им предоставя повече пространство и така те могат да използват целите 3,6 ккилометра на пистата.
Авиокомпанията Ryanair лети директно от Лондон до Лайпциг. Но летището е и основен склад за товарите на DHL и на Aerologic. Сезонни полети до Летище Лайпциг изпълняват и Луфтханза (с полети до Франкфурт и Мюнхен), SunExpress, Austrian Airlines и RusLine. През 2017 година летището е посрещнало 2,3 милиона пътници и около 70 000 самолета. През него са минали 1,1 милиона тона товари.
Подобни решения има и другаде по света. Строежът на нов терминал с шест писти на летището в Амстердам означава, че рулиращите пътеки ще трябва да пресичат магистрала А5. На самолетите вероятно ще са нужни около 20 минути, за да се придвижват между пистите и терминала.
Летището в Гибралтар е малко по-различно, защото там не са се занимавали със строеж на мост. Вместо това четирилентовият път, който пресича магистралата, се контролира чрез светофар, когато се очаква да каце самолет. Освен това, поради липса на достатъчно пространство, пистите са построени така, че да навлизат в морето.
Източник: telegraph.co.uk
Превод и редакция: „Нова Вест“
*******