Обикновено дните около Хелоуин са съпътствани с яростни постове в социалните мрежи, които критикуват „вносния“ празник и защитават чисто българските традиции и обичаи.
Множество патриоти се надпреварват да окачествяват Хелоуин като абсурден празник, който няма никакъв смисъл и отношение към родната култура. Истината обаче е, че съществуват и редица български обичаи, които в миналото може би са възприемани като логични и полезни, но днес изглеждат абсурдно.
Тричане на кучета
Тричане на кучетата е „обичай“ с неизвестен произход, изпълняван на празника Чист понеделник (наричан поради това и „Песи понеделник“) – понеделникът от т. нар. „Тодорова неделя“. Според народното вярване, този обичай цели да предпази домашните кучета от болестта бяс. Известен е главно в Източна и Южна България, както и в някои части на Централна България.
В района на Странджа обичаят се нарича „церѝлка“ или „трѝчене (лекуване)“. Изпълнява се от ергените и мъжете, които връзват двойно въже с примка по средата на два дълги кола и в тази примка поставят кучето.
Двата кола са приведени един към друг и допрени в горния си край; при рязкото им изправяне, кучето се завърта във въздуха с голяма скорост и накрая пада в предварително изкопан трап с вода или в речен вир. Понякога на опашките на кучетата се завързват тенекии, а децата гонят животните до края на селището, за да „изгонят бяса от тях“.
В село Бродилово замениха тричането на кучета с потапяне във водата
Обичаят е известен и в някои райони на Пловдивско (Съединение, Добростан и др.) и Троянско. В гр. Съединение денят е известен като Висѝ куче, тъй като на този ден стопаните провисват кучетата надолу с главата и ги завъртат, удряйки ги за предпазване от бяс. В селищата от Троянския Балкан празникът е известен и като Бѐси или Бѐсен понеделник, което е свързано с ритуалното „бесене на кучетата“ против бяс.
Джавка
На Сирни Заговезни в Димитровградско, ергените обстрелват момите с огнени стрели. Ритуалът се нарича „Джавка“. Това е нещо като празник на влюбените, но по нашенски. Младите ергени изразяват чувствата си към дамите с т.нар. джавки – запалени стрелички.
Стрелите се палят от накладения в центъра на селото огън и после се изстрелват по избраницата. Ако изстрелът е точен, вече имаме двойка.
Репетиция за погребение
В някои села около Дунав доскоро е била жива традицията да се инсценира помен за човек, който все още е жив. Това се случвало обикновено през есента след края на усилената работа по полето. Избирал се е ден, в който всички близки и приятели се събират около човека, за когото се предполага, че би могло скоро да почине.
Той лягал върху маса на двора, а около нея били слагани жита, плодове, кърти, храни. Събирали се оплаквачки, които с усърдие се включвали в ритуала. Човекът имал задачата да лежи със затворени очи през цялото време и да слуша. Целта е била да се чувства спокоен и да знае, че има кой да го изпрати в последния му земен път.
Лек за безплодие
Според народните вярвания само в нощта срещу Спасовден може да се излекува безплодие. Жената, която не може да зачене, трябва да преспи тогава под растението росен, което се смята за самодивско цвете. Но не сама, а с придружител, с когото няма кръвна връзка. Преди това двамата поставят върху червен месал спасова пита, варена кокошка и бъклица вино. Хапват, пийват под росена и започват да се „борят“ срещу безплодието.
Около полунощ те трябва да легнат под росена и да мълчат. Малко преди първи петли, около 2 часа през нощта, трябва да оставят храната там и да хукнат към селото, без да се обръщат назад. Смята се, че безплодието остава под росена. Ако жената зачене в нощта преди Спасовден, се смятало, че това е станало по магичен начин и не се тълкувало като прелюбодеяние.
Кадене
Обичаят кадене е свързан с празника Бабинден, който е известен като Деня на родилната помощ. Въпросния ден е свързан с бабата-акушерка в селото и се организират редица прояви в нейна чест. Старата традиция гласи, че на обед булките и невестите се събират на празнично угощение в дома на бабата-акушерка.
Всяка жена носи прясна погача, баница, варена или печена кокошка и бъклица с ракия или вино. Целува ръка на бабата и ѝ подава подноса с храната. Започва весело и буйно пиршество, придружено с песни, танци и понякога с твърде пиперливи и разюздани закачки и сценки. Бабата поставя около врата си наниз от червени чушки и с керемида кади под полите на жените, за да раждат повече деца.
Наричанията и припевките имат в повечето случаи сексуален символичен смисъл.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment