Любопитно

Ето защо знакът СТОП е червен и осмоъгълен

Съвременният знак СТОП съществува благодарение на приноса на Уилям Фелпс Ено. Този знак, заедно с всички останали правила за движение по пътищата, служи на човечеството ежедневно.

Има предмети около нас, които приемаме за даденост. Толкова дълбоко са се отпечатали в съзнанието ни, че трудно бихме си представили да ги няма. Това важи с особено голяма сила за градовете, където градският пейзаж се променя особено бързо.

Един такъв пример е знакът СТОП. С яркия си червен цвят и осмоъгълната си форма той е международно разпознаваем. Но какъв е произходът му? Поглед назад в историята показва, че нито цветът, нито формата му са част от първоначалния му дизайн. Всичко започва с един загрижен гражданин, който решил да промени уличното движение. Този гражданин е Уилям Фелпс Ено, който се счита за изобретател на знака СТОП и фактор за разпространението му в ранните години на автомбилите.

Началото на 20 век било свързано с бум на автомобилите, но малко внимание се обръщало на другите участници в движението – пешеходци, коне и велосипеди. „По онова време улиците бяха ужасни и мръсни, имаше коне и велосипеди и хаосът беше пълен“, казва Ено след години. Ено решил да създаде знак, който да напомня на шофьорите за личната им отговорност и да повиши вниманието им. Така създал знака СТОП. В следващите десетилетия Ено работи в Ню Йорк по създаване на правилника за движение по пътищата през 1909, а после и по регулирането с пътни регулировчици.

Покрай дейността по регулиране на уличното движение, подхваната от Ено, различните щати започнали да поставят малки знаци и сигнали. Формата им се променяла, а след 1923 се повила и класификация на инженери от Мисисипи, която подредила формите по степен на влияние от кръг до кръст, правоъгълник и квадрат. Осмоъгълникът, според техните виждания, се нареждал веднага след кръга.
Цветът се появил много по-късно след изпробване на много комбинации. Съвременният знак СТОП се появил през 1954, по ирония на съдбата – след смъртта на Ено.

„Червеното винаги се асоциира със СТОП. Проблемът в тогавашното време бил, че не са можели да изработят устойчив светлоотразителен материал в червено. Знакът избелявал преди компаниите да изнамерят подходящ материал през 50-те.“, обяснява професор Джийн Хоукинс.

Ено, който е наречен бащата на безопасността по пътищата, не бил шофирал никога в живота си.

Източник:Interesting engineering

Превод и редакция: „Нова Вест“

Leave a Comment
Сподели
Публикувано от
Дарин Попов

Скорошни постове

  • България

Шумни скандали и евтината отговорност: Защо България се нуждае от президентска република?

Мирослава Вълкова, един от инициаторите на ГРАЖДАНСКО ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРЕЗИДЕНТСКА РЕПУБЛИКА в откровен разговор за…

преди 15 часа
  • България

България се пробужда: Национална среща на Инициативата за Президентска република на 28 юни във Велико Търново

След силното послание от „Дамасцена 2025“, движението продължава по пътя към нов модел на управление…

преди 3 седмици
  • Спонсорирани

Как климатичните и вентилационни системи влияят върху комфорта на помещението?

В днешни дни прекарваме голяма част от времето си в закрити пространства – домове, офиси,…

преди 1 месец
  • Спонсорирани

Хранителни добавки за мъже и жени – какво трябва да знаете?

Днес, когато все повече хора осъзнават нуждата от здравословен начин на живот, хранителните добавки се…

преди 2 месеца
  • България

Стотици доброволци дадоха старт на националната информационна кампания на ГД за Президентска република

Гражданско движение за президентска република даде старт на национална информационна кампания Националната кампания за президентска…

преди 2 месеца
  • Спонсорирани

Какво трябва да има всяка добра гейминг маса?

В света на гейминга компромисите нямат място – всеки детайл може да бъде решаващ в…

преди 2 месеца