Социалните мрежи засилват стреса и страха в младите

33

Социалните мрежи могат сериозно да навредят на емоциите и чувствата на младите хора. Това показват резултатите от проучване на организацията Ditch the Label, публикувано от БиБиСи, цитирано от vesti.bg.

В анкетата са участвали над 10 000 младежи на възраст между 12 г. и 20 г. 40% от тях казват, че ще чувстват неприятно, ако никой не им „хареса“ селфито във Facebook.

35% споделят, че увереността им е директно свързана с броя последователи и приятели, който имат в социалните мрежи. Като цяло случващото се в социалните мрежи директно влияе на емоционалното състояние на младежите и може да причинява стрес, тревога, подтиснатост.

Младежите не крият, че често са и извършители на онлайн тормоз. 70% от участниците в анкетата казват, че са обиждали други хора онлайн. Същевременно само 17% казват, че са били тормозени в мрежата. Разликата вероятно идва от това, че много от младежите приемат постоянните обиди в интернет за нещо нормално. Изненадващо, най-много обиди има в Instagram, а не във Facebook или Twitter.

Проучването посочва още, че 47% от младежите предпочитат да не дискутират проблемите си в социалните мрежи. Вместо това те внимателно подбират какво да публикуват за себе си, за да се представят в добра светлина.

Според авторите на анкетата, всичко това, особено обидите, влияят на поведението, идентичността и характера на младите потребители. Те смятат, че социалните мрежи трябва да направят повече, за да намалят обидите и да реагират по-бързо на сигналите на потребителите.

Резултатите донякъде оспорват друго проучване на Оксфорд. То посочи, че около 30% от тийнейджърите на възраст около 15 г. са жертва на онлайн тормоз. Само 3% пък казват, че са тормозени и офлайн. Според благотворителната организация Kidscape причината за разликата е най-вече в различното формиране на въпросите.

Организацията смята, че вече има култура на антагонизма и все още е трудно да се определи колко вредна е тя и какво да се направи. Все пак една от първите стъпки е намаляване на прекараното време в социалните мрежи.