Този въпрос повдигат от Местната гражданска инициатива в Ловеч. От 2011 г. Покритият мост – емблемата на гр. Ловеч и уникално архитектурно-историческо творение е отразен кадастрално с трайно предназначение като „сграда за търговия“ – без каквото и да е допитване до гражданите, разказа пред Novini.bg.
Емилия Герганова от Местната гражданска инициатива. Покритият мост в Ловеч е направен като паметник на Кольо Фичето и попада под защита на Закона за културното наследство, заяви тя.
По думите й промяната на кадастралния статут на моста е направена с цел да се усвоят пари като се кандидаства по Оперативните програми за енергийна ефективност и да се санира моста. Преди време е имало идея мостът да бъде боядисан в бяло, но тогава ловчанлии са се вдигнали против това. Тогавашният и настоящ кмет на общината се е обявил срещу каквато и да било намеса срещу символа на Ловеч, посочи Герганова.
Опитахме се да върнем статута на моста какъвто е. Мост не може да се санира, заявява тя категорично, но търговска сграда – може. Строен и препострояван отново и отново като мост, с течение на десетилетия е бил и главна пътна артерия – част от републиканската пътна мрежа… сега вече е Покрит Мол, не мост, каза Герганова. Аз разбирам да е някоя съвсем обикновена сграда – но мостът се намира в резервата Вароша. Поне едно нещо оправиха – от частна общинска собственост го направиха публична, каза още тя. Чрез двама независими общински съветника от местната гражданска инициатива са направили предложение да се промени кадастрално статута на моста и по думите на Герганова “да се оправи тази бумащина”. В четвъртък на 27 арпил ще бъде обсъден казуса в общинския съвет. Не очаквам статутът на моста да бъде възстановен, заяви обаче Емилия Герганова.
Тя направи сравнение с казуса в Копривщица… Мостът в Ловеч е мост, категорични са от гражданската инициатива. Ловеч е имал традиции в строежа на покрити мостове още от началото на 19-ти век. Те са построявани отново и отново, винаги на приблизително едно и също място над реката, с една и съща функция – търговско-транспортна. От първия известен такъв мост, описан от Ами Буе през 1838 г. до настоящия му вариант – паметник на Уста Колю Фичето, изграден почти два века по-късно. Възниква един въпрос, който до момента не е получил своето разумно и логично тълкуване, или поне не и в писмена форма. Защо ловчалии са градили покрити мостове, със собствени сили и средства и то по времето и на територията на Османската Империя?
Според официалната теория – някои пътешестващи из Европа търговци са искали Ловеч да прилича на развитите градове и поради тази причина са решили да започнат традицията с покритите търговски чаршии, използвайки пространството над река Осъм и същевременно да построят връзка между двата бряга, която да ползват всички – хем удобно, хем пък и практично. „Ще направим мост, който да ползва и турския аскер“ дава резултат и благословията за строежа е дадена. Теорията е достатъчно правдоподобна, но за пред властта – истината вероятно може да се крие на още едно място. По това време и наред с епохата на Възраждането, в Османската Империя се провеждат редица реформи. Това включва и значителното увеличение на данъчната тежест в поробените земи с редица нови налози, които да допълват хазната на султана и да финансират военните действия. Всеизвестен факт е, че по онова време в Ловеч е имало изключително практични, умни и прозорливи хора, начетени и образовани, които – водени от пословичната еснафска спестовност – сигурно са съзрели възможност да спестят някоя пара и от налозите. Вероятно е занаятчийската дейност, осъществявана от ловешките майстори в дюкяните върху моста над река Осъм, да е била облагодетелствана откъм налози, берии и такси – защо да се изтърва такава възможност да надхитриш османските власти, пък и да си въртиш занаята там, дето минава целият град?! Сигурно дори Османската империя чрез местните властници е имала уважение към предприемчивостта на местния еснаф, та не са предприели никакви мерки спрямо действията на хитрите ловешки майстори, работещи над реката.
Тази история не намира място в книгите за традицията на Ловеч в строежа на покрити мостове, но – знаейки за нравите на местните майстори, тя може би не е съвсем за пренебрегване. Тя не намира основа и в съвременната освободена България, в която реките са изключителна държавна собственост, а мостовете са с различни статути според предназначението и категорията си. Така и този уникален мост – възстановеният паметник на самоукия строител Уста Колю Фичето, има различен от този на останалите мостове, и при това абсурден статут – на „сграда за търговия”, посочват от местната гражданска инициатива.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment