Жена загина на място вчера, след като осветително тяло и мазилка паднаха върху автомобил в тунела „Ечемишка“ на АМ „Хемус“.
Автомобилът е бил управляван от брата на жената, който е с нараняване на главата.
„Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно“, коментира пред БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта.
„Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината – пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти“, допълни той. Тунел „Ечемишка“ не е ремонтиран от 1984 година, когато всъщност е бил пуснат в експлоатация. Сега едната тръба на тунела е в ремонт и движението се извършваше двупосочно в другата тръба – в посока столицата.
„Лятото и есента на миналата година, преди да се затвори дясна тръба, лява тръба е била затворена на тунел „Ечемишка“, направени са всички обследвания на металната конструкция, която носи осветителните тела и след това се е знаело, че шест месеца дясната тръба ще бъде затворена, движението – двупосочно в лявата тръба… И предполагам, че са дали това разрешение“, обясни инж. Ишев.
„Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението. В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще“, каза за „Хоризонт“ Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Септември месец, разбрах от медиите, е правено такова обследване на тези тръби, при което е установено, че едната е в по-тежко състояние, т.е. тази, която води в посока Варна, и там е започнал ремонтът, а другата тръба е оставена за експлоатация… Тук трябва да се търси отговорът на въпроса – дали е съставен такъв технически паспорт, и какво е записано в него. Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията.
Според инж. Ишев отговорността трябва да се търси първо от във фирмата, която отговаря за поддръжката и експлоатацията на тунелите и съоръженията и от възложителя. Всички знаем, че тази метална конструкция работи в много тежки условия на влага, на ниски температури, замърсеност от автомобилите… и за съжаление, обръщаме внимание на тези неща, когато се случи нещо. Неща, които биха могли да бъдат предотвратени, ако наистина има едно по-добро поддържане, едно по-добро обследване на съоръженията.
Агенция „Пътна инфраструктура“ отделя целия необходим ресурс за обезопасяване на тунел „Ечемишка“, за да облекчи трафика през автомагистрала „Хемус“ в близките дни. Това увери Георги Златев – директор на Дирекция „Поддържане на пътна инфраструктура“ в АПИ.
През 2015 година е направено цялостно обследване на конструкцията и на самите осветители, през 2016 година основната задача беше да се провери осветеносттта в тунела, да се подменят осветителите, успоредно с това да се прегледа конструкцията. Ние сме наясно още от 2015-а, че и двете конструкции – и в лявата, и в дясната тръба, която се ремонтира, вече са в едно тежко състояние, налагащо ремонти. Дясната тръба е в по-лошо състояние, затова именно оттам започна ремонтът. Към тогавашна дата не са установени критични състояния, за да се извършват други или допълнителни ремонти, така че да е гарантирана безопасността.
АПИ има за задача да организира и контролира работата и ремонта на 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа, автомагистралите, какъвто е и участъкът на инцидента, попадат под юрисдикцията, правомощията и задълженията на АПИ да организира поддържането им.
„За нас е важно днес експертизата недвусмислено да покаже, конкретното моментно състояние на конструкцията, да предпише краткосрочни действия – такива, които да бъдат предприети в рамките на дни, така че след изпълнението им да бъде безопасно възстановяването на трафика в тази тръба на тунела“, каза Златев.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment