Спорна промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) ще влезе в сила от 21 януари тази година. Става въпрос за изменението на чл. 105, а именно:
“Чл. 105. (Изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.“
Т.е. вече се забранява ограничаването на видимостта и промяната на прозрачността и на задното обзорно стъкло на автомобила.
Промяната моментално събуди недоволството от страна на вносителите на автомобилно фолио, както и сред редица водачи на автомобили, тъй като според повечето от тях тя не води до нищо, освен до значителни загуби за обществото.
По принцип, когато се прави дадена промяна в Закона за движение по пътищата, тя би трябвало да цели понижаване риска от пътно-транспортни произшествия (ПТП). В случая, обаче, не се знае по какъв начин изменението на чл.105 би подпомогнало за намаляване броя на ПТП.
Премахването изцяло на фолиото на задните странични стъкла, както и на задното обзорно стъкло би изложило на изключително вредната пряка слънчева светлина пътуващите на задната седалка. Много често там се возят малки деца и според потърпевши това би причинило единствено вреди, а не ползи.
Всъщност, шири се мнение, че изменението на чл. 105 би довело единствено до увеличаване постъпленията от безумни глоби. В същото време сме сигурни, че дори и при тази промяна, отрицателната статистика за ПТП от сезон 2016 ще се запази и дори ще набъбне. Защото основните причини за възникване на този вид инциденти като влошени условия на пътната настилка, извършване на непозволени маневри от страна на шофьорите, ниската подготовка и малкото учебни часове, като цяло остават на заден план.
Поглеждайки статистиката за 2016 година, виждаме, че 80% от катастрофите на пътя са станали не поради ограничена видимост на стъклата на автомобилите, а поради извършване на забранени маневри от различните участници в движението. За последното обаче (визираме множеството случаи на извършване на забранен обратен завой на двойна непрекъсната) изобщо не се споменава в новия ЗДвП.
Защо вместо да се чудим по какъв начин да вземем още повече от джоба на гражданите, не се замислим за поставяне на бетонни стени на местата, където са забранени обратните завои, за поставяне на двойни мантинели и други превантивни мерки, от които наистина би имало смисъл. Ясно е, че изцяло тъмните остъкления, познати ни от мутренските времена нямат място в колите, но не смятаме, че именно това е големият проблем на българските автомобилисти, който пък да е някаква причина за ПТП.
Източник: OFFNews
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment