Забрана за десен волан ще намали ПТП в България?

97

Депутатът Георги Кадиев ще внесе законопроект за забрана регистрацията на автомобили с обратен волан. Ето какво написа в профила си във фейсбук Кадиев:“На 1 август на бул. “Ломско шосе” микробус с десен волан прави непозволен обратен завой. Загива моторист. КАТ не дава информация колко катастрофи и загинали хора има от подобни автомобили с обратен волан. Но всички съзнаваме, че при тях видимостта е по-лоша и вероятността от ПТП по-голяма. Затова внасям от името на “Нормална държава” законопроект за забрана регистрацията на автомобили с обратен волан.” КАТ няма информация за точния брой катастрофи с участието на автомобили с обратен волан, но от началото на 2015 г. в медиите е съобщено за над 10 катастрофи с участието на такива автомобили.

“Ограничение на регистрацията на автомобили или пълна забрана за движение на автомобили с обратен волан действа в 16 държави, сред които са и Словакия, Полша, Хърватия и Сърбия”, се посочва в мотивите за изменение на закона. Конкретното предложение касае чл. 140, в който се добавя нова ал. 3 с текст: “До регистрация не се допускат пътни превозни средства, технически пригодени за движение в пътни условия, различни от тези, които са нормативно определени в Република България и този закон, в това число и по отношение на посоката на движение в пътните платна. Войната по пътищата не спира, а с нея не спират и палиативните предложения за противодействие на изтреблението на пътя. Вън от съмнение е фактът, че шофирането на автомобил с десен волан в България е свързано с влошена видимост. Тя води до повишаване на риска от инциденти.

Защо е опасно да се карат коли с обратен волан? Най-големият проблем е свързан с видимостта, която липсва пред шофьора при изпреварвне. Качете се поне веднъж до мястото на шофьора в кола с обратно кормило и ще видите, че водачът почти веднага ще ви попита дали може да изпревари. Странната позиция до банкета на пътя води до два случая при движение извън града – трябва да се изпреварва рисковано или да държите огромна дистанция пред движещия се отпред автомобил (но тогава самото изпреварване ще отнема повече време и рискът от челен сблъсък също остава), или пък този, който кара автомобил с обратен волан, го е страх да изпреварва и е предпоставка за образуване на колони. При бусовете с десен волан видимостта е ограничена в много по-голяма степен. Решението е смяна на дирекцията на волана, но разбира се, това струва пари. Причината все още да има интерес към машините с десен волан е, че те са много по-евтини. У нас 99 процента от внасяните коли са от Великобритания Причината автомобилите на Острова да са по-изгодни не са такси или винетки (там се плаща единствено пътен данък). Вината е в скъпоструващите ремонтни услуги и затегнатия контрол при годишните технически прегледи. Така на собственика в повечето случаи му е по-изгодно да се отърве от колата, като натрупа малко годинки и по-сериозен пробег, отколкото да тръгне да я оправя. Единственото предимство при десния волан при “европейското” движение е в това, че шофьорът стъпва на тротоаря, слизайки от колата. Иначе в повечето случаи и паркирането не е лесна работа. Пробвайте и ще се убедите.

Източник: 24chasa.bg