Категории България

БДЖ за първи път ще пусне в движение влакове с реновирания парен локомотив

На 17-и и 18-и октомври „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД ще предостави възможност за пътуване с парен локомотив на всички свои клиенти, които проявяват интерес към ретро подвижния състав. Инициативата се организира по повод пускането в движение на реновирания парен локомотив № 46.03, който ще пътува с влакова композиция за първи път след неговото възстановяване.

Парният локомотив ще бъде включен в съставите на влак, движещ се по маршрута София – Банкя – София в двата почивни дни. Влакът от София за Банкя ще тръгва от Централна гара София в 10:00 ч. В обратното направление композицията с ретро локомотива ще заминава от гара Банкя в 12:00 ч. Влаковете ще пътуват в състав от три пътнически вагона, като билетите за тях ще се продават предварително и ще бъдат със задължителна резервация на седящи места.

Цените на билетите за влаковете с парния локомотив № 46.03 между София и Банкя ще бъдат 3.50 лв. за пътуване в двете посоки (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст пътуват безплатно. Възрастта на децата ще се удостоверява с акт за раждане или копие от него при закупуване на билети. Националният железопътен превозвач напомня, че децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител.

Продажбата на билети и резервацията на запазени места за пътуване с атракционните влакове ще се извършва предварително, като ще започне от понеделник (12-и октомври). Билети могат да бъдат закупени от билетните каси за предварителна продажба на Централна гара София, както и от железопътните бюра в гр. София, намиращи се в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. „Гурко” № 5.

Кратка историческа справка за парен локомотив № 46.03

Парният локомотив с експлоатационен № 46.03 е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика „H. CEGIELSKI – POZNAN”, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. Той е представител на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. Локомотив № 46.03 е уникално постижение в локомотивостроенето.

Всички локомотиви от серия 46.00, всеки от които за персонала в софийския район бе просто „баба Меца” – едно нарицателно, получено заради компактната им конструкция, не особено висока конструктивна скорост и голямата им сила, прекарват тежките товарни влакове през Владая и Разменна до замяната им с дизеловата тракция в периода 1967 – 1969 г.

Парен локомотив № 46.03 е със система „Zwilling”.

По време на своята работа като локомотивен огняр в депо София на този локомотив е работил поетът-революционер Никола Йонков Вапцаров.

Трудно може да се намери друга железопътна администрация, която да е използвала в продължение на 50 години без прекъсване такива тендерни локомотиви при условията на една редовна експлоатация.

Експлоатационният живот на парен локомотив № 46.03 е около 44 години.

Leave a Comment
Сподели
Публикувано от
Дарин Попов

Скорошни постове

  • България

25-годишен получи ефективна присъда за измама с бързи кредити в TikTok

Присъда за 25-годишен: Измама с бързи кредити в TikTok 25-годишен мъж от Казанлък бе осъден…

преди един ден
  • България

Съдът потвърди задържането на мъжа, обвинен в умишлен палеж на гора във Велико Търново

Задържаният за умишлен палеж във Велико Търново остава в ареста На 7 август 2025 година…

преди един ден
  • България

Засилени мерки за контрол и прозрачност при въвеждането на еврото в България от 8 август 2024 г.

Важни промени влизат в сила от 8 август с присъединяване към еврозоната: Какво трябва да…

преди един ден
  • България

Чужденци масово заобикалят тол камерите на българо-гръцката граница и държавата обещава мерки за борба с нарушенията

Чужденци масово заобикалят тол камерите на българо-гръцката граница Как работи схемата за заобикаляне на тол…

преди един ден
  • България

опасен пожарен сезон в шуменско: 325 пожара от началото на годината

Опасен пожарен сезон в Шуменско: 325 пожара от началото на годината Периодът с висок риск…

преди един ден
  • България

Временни ограничения на магистрала „Хемус“ между 42-ри и 52-ри км в Софийска област през август

Ограничения на АМ „Хемус“ между 42-ри и 52-ри км в област София Автомобилните водачи трябва…

преди един ден