Европейци и руснаци са спечелили пазарни дялове в оръжейните продажби през 2015 г.

29

Европейски и руски фирми от военнопромишления комплекс са спечелили пазарни дялове през 2015 г., макар че начело продължават да са американските им конкуренти, се казва в доклад на Стокхолмския международен институт за проучване на проблемите на мира (СИПРИ), цитиран от Франс прес. При руските фирми растежът „отразява ангажимента на руското министерство на отбраната да финансира покупката на военно оборудване въпреки икономическите затруднения“, посочва изследователският институт. Руските компании обаче снабдяват и други страни, най-вече Индия и в по-малка степен Китай и Виетнам. Първите 13 фирми са отбелязали 6,2 процента увеличение на продажбите през 2015 г. спрямо 2014 г., което обаче е значително по-малко от увеличението от 48,4 процента през 2014 г. в сравнение с 2013 г. СИПРИ изготвя класация на стоте най-големи доставчика на оръжия и военни услуги в света, като изключва китайците, които не предоставят надеждни данни. Западът държи първите 12 места в класацията. Начело са американските фирми Локхийд-Мартин с оборот 36,4 милиарда долара и Боинг с 28 милиарда долара, следвани от британската Би Ей И системс с 25,5 милиарда долара. Общата сума на продажбите в размер на 370,7 милиарда долара бележи спад за пета поредна година, този път с 0,6 процента. Американците запазват превъзходството си с 56,6 процента от общите продажби, но губят пазарни дялове, тъй като оборотът им се е свил с 2,9 процента. СИПРИ обяснява това с два фактора – таванът върху държавните разходи в САЩ, в това число военните, и по-силният долар, който е оказал влияние на износа. Фирмите от Западна Европа пък са обърнали негативната тенденция и бележат увеличение от 6,6 процента. Те контролират 25,8 процента от пазара спрямо 8,1 процента за руснаците, пише БТА.