Нов държавен играч на пазара: стартира „Магазин за хората“
В началото на есента българското правителство ще открие първия обект от новата държавна верига „Магазин за хората“. Решението бе взето официално на 6 август, като управлението ще се осъществява от дружество към Министерството на земеделието и храните. Основната цел е да се предоставят достъп до български продукти с минимална надценка, което ще доведе до по-достъпни цени и ще стимулира местните производители.
Концепцията на проекта е да подкрепя българските производители, като същевременно предлага на клиентите качествени родни храни на по-изгодни цени. Това се очаква да насърчи потреблението на български продукти и да подобри конкурентоспособността на хранителната индустрия в страната.
Икономисти изразяват различни мнения относно необходимостта от държавна намеса. Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика, смята, че пазарът е достатъчно конкурентен, тъй като в България функционират над 27 000 предприятия за търговия с храни и 42 000 търговски обекта. Той подчертава, че пазарен провал се случва само при естествени монополи или сериозни изкривявания, които при храните не са налице.
От друга страна, бившият министър на енергетиката Мирослав Севлиевски подкрепя инициативата, като я сравнява с подобни практики в световен мащаб, включително и в големи градове като Ню Йорк. Той счита, че отпуснатите 10 милиона лева са разумна инвестиция и призова обществото да подкрепи проекта, като отбелязва, че подобни разходи за неефективни дейности са чести в държавната администрация.
Очаква се резултатите от инициативата да станат ясни след първите месеци работа на „Магазин за хората“. Силната подкрепа и противопоставяне от различни страни гарантират голям обществен интерес към веригата. Възможно е моделът да създаде реална конкуренция и да подпомогне българските продукти на практика.

