„За мен това е забатачена работа пак от ТЕЛК“ – лекари с готовност за подаване на оставки, поради новата система на ТЕЛК

Снимка: Pixabay

Как се отразяват на хората проблемите със системата за случайно разпределение на заявленията на ТЕЛК?

Медиците твърдят, че не могат да въвеждат готови експертни решения в системата. Освен това в някои случаи няма достатъчно документи за адекватно освидетелстване, а хората нямат време да ги предоставят на комисиите.

От Здравното министерство съобщиха, че пропуски в работата на ТЕЛК са сред причините за проблемите със системата.

В Министерството имало сигнали, че не всички картотеки дигитализират коректно документите, които отиват в ТЕЛК. 28 от новооткритите комисии в страната още не работят.

На втори юли от ТЕЛК в Столичната болница „Княгиня Клементина“ сигнализираха, че онкоболна жена трябва да чака до октомври за готово ТЕЛК решение, което не може да бъде въведено в електронната система. Проверка на Здравното министерство показала:

„Сътрудник в същия ТЕЛК е пренасрочил ръчно дата 23 октомври“, каза д-р Цветолюба Генкова, експерт в Министерство на здравеопазването, цитирана от БНТ.

„Ние служителка на име Султанка нямаме. Това не е вярно“, заяви д-р Боряна Холевич – председател на ТЕЛК в МБАЛ „Княгиня Клементина“.

От Министерството съдействали за решаване на казуса и онкоболната жена ще получи решението идната седмица.

„Има още 20 такива. С тях какво правим? За всеки един ли трябва да ходя в телевизията? За всеки един ли трябва да звъня в Министерство?“, попита д-р Боряна Холевич.

„Това е пропуск на ТЕЛК-овете, които са свикнали да работят ръчно и не въвеждат информацията“, каза д-р Цветолюба Генкова.

„Нова е системата, може да има грешки в тях, може да има и грешки в нас и има. Тези грешки не трябва да са за сметка на пациентите“, заяви д-р Боряна Холевич.

Документите, които пристигат в комисията, не са достатъчни за издаване на адекватно експертно решение, а често хората нямат време да предоставят нови в ТЕЛК, заради датата, определена от системата.

„Днес двама съм намерила работоспособни, защото нямат документи. Може и да са болни. Аз не съм ги видяла, не съм ги прегледала“, уточни д-р Боряна Холевич.

В Здравното министерство имало сигнали, че не всички документи на хората се дигитализират от здравните инспекции.

„В тези случаи трябва да си коригират нещата РЗИ и да си въведат както е разписано в самия правилник, да дигитализират целите досиета“, каза д-р Цветолюба Генкова.

„Ще има нужда от още един скенер. Очакваме средства. Ще бъде командирован служител от друга дирекция временно за 45 дни, който се занимава само със сканиране“, обясни д-р Милена Стоева – гл. експерт в Дирекция „Медицински дейности“ в РЗИ – Русе.

При старта на системата за случайно разпределение от Здравното министерство са установили, че от 2020-та година в страната са натрупани 23 000 необработени заявления за освидетелстване от ТЕЛК.

„За мен това е забатачена работа пак от ТЕЛК“, каза д-р Цветолюба Генкова.

В Русе до март следващата година комисиите трябва да разгледат около 3 хиляди заявления натрупани за година и половина.

А медиците от ТЕЛК-овете в София, Варна и Лом искат Здравното министерство да замрази работата на новата система и да я пусне отново след като я свърже с Националната здравноиформационна система, където лекарите ще имат достъп до досиетата на пациентите. Ако не бъдат чути ще спрат да освидетелстват пациенти.

„Ние сме всички пенсионери Нямаме проблем да подадем оставки“, заяви д-р Боряна Холевич – председател на ТЕЛК в МБАЛ „Княгиня Клементина“.

От Здравното министерство очакват проблемите да се изчистят до есента. Системата на ТЕЛК ще има връзка с Националната здравноиформационна система в началото на следващата година.