Как смартфонът ни разпознава даден номер като Spam и какво да направим, за да се предпазим от телефонна измама?

448
Колаж: Редакция "Нова Вест"

Множество сигнали, свързани с опити за телефонни измами, направени от номера, маркирани като Spam, постъпиха на редакционната поща на медия „Нова Вест“. Друго, което ни направи впечатление, обобщавайки данните от сигналите, е, че всички потърпевши са хора на над 50-годишна възраст. Логично изникват въпросите, от къде и по какъв начин „ало“-престъпниците се сдобиват с телефонните номера на своите жертви, както и по какъв начин възрастните хора могат да се предпазят от този тип посегателства? 

Затова от нашата медия отправихме официално запитване до трите мобилни оператора в България – А1, „Виваком“ и Yettel. Ето какво ги попитахме:

„Във връзка с множество постъпили сигнали в редакцията на медия „Нова Вест“ за получаване на съмнителни обаждания (като например: обаждащите се представят за банкови служители или служители на кредитни институции или пък за търговци на акции) от номера, маркирани като Spam, бихме желали да ви зададем няколко въпроса, които мислим, че са от Вашата компетенция:
1) Всички сигнали, постъпили в редакцията за извършване на гореописаните съмнителни обаждания, са от граждани на над 50 годишна възраст, което логично навежда на заключението, че тези, които се свързват с тях разполагат с информация за това, на кого звънят. Известно ли Ви е по какъв начин звънящите от номера, маркирани като Spam, се сдобиват с тази информация? Случвали ли са се при Вас течове на данни, в следствие на хакерски атаки?
2) Преди няколко месеца, във връзка с промени в Европейското законодателство, бе въведено маркирането на „съмнителни“ телефонни обаждания като Spam. Как идентифицирате, кои обаждания са Spam и кои – не? Какви са критериите един телефонен номер да бъде маркиран по този начин?
3) Съществуват ли специални списъци със съмнителни телефонни номера във вашата практика?
4) Какво препоръчвате на Вашите потребители да правят, когато получат обаждане от непознат телефонен номер, който е маркиран като Spam?
5) Всички обаждания ли от телефонни номера, маркирани като Spam, крият опасност за потребителите на мобилни услуги?“

Своевременен отговор на нашето запитване получихме само от А1. Те ни отговориха следното:
„Маркирането на обажданията от конкретни телефонни номера като „спам” не се извършва от А1, а от приложението, което потребителите на смартфони използват, за да провеждат разговори („Телефон“). Тази функция е налична при смартфоните с операционна система Android, но потребителите на устройствата с iOS (iPhone) също могат да добавят спам филтър, но с помощта на допълнителни приложения. При смартфоните с Android с включена „Спам и преглед на повикванията“ функция, всеки потребител може да маркира даден телефонен номер като „спам“. Когато се съберат определен брой потребители докладвали номера като „спам“, системата автоматично маркира телефона като такъв и го показва със съответното обозначение при всички бъдещи повиквания, които се направят от телефона.
Не ни е известно как се събират телефонните номера, които получават подобни обаждания, но можем да потвърдим, че от А1 България не е имало изтичане на клиентски или други данни. Ако това се случи компанията своевременно ще уведоми съответните институции и ще вземе нужните мерки, за да предпази своите клиенти.“

От медия „Нова Вест“ задълбочихме нашето разследване по темата, като се свързахме с МВР. Ето кои са основните сценарии на телефонните измамници, за които от полицията предупреждават да внимаваме:

1. „СЪДЕЙСТВИЕ НА ПОЛИЦИЯТА ЗА ЗАДЪРЖАНЕ НА ТЕЛЕФОННИ ИЗМАМНИЦИ“
На стационарния Ви телефон се обажда мъж, който заявява, че е служител на полицията (обикновено се представя за началник), информира Ви, че в момента тече полицейска операция и иска съдействието Ви за задържане на телефонни измамници. Предоставя „собствения си GSM телефонен номер“ за контакт. Обяснява, че измамниците ще Ви се обадят по телефона и ще поискат да дадете голяма сума пари. Иска да изпълните желанията им и дава указания да хвърлите парите, които са ви поискали през терасата или прозореца на жилището си, след което полицията ще задържи извършителите с веществените доказателства. По-късно сумата ще ви бъде върната в полицейското управление. Ако откажете, може да последват заплахи за наказателно преследване, затова че не сте съдействали. В случай, че изпълните указанията и хвърлите сума пари, тя се взема от непознат човек и контактът с Вас се прекратява.

2. „КАПАРО ЗА ЗАКУПУВАНЕ НА КЛИМАТИЦИ ИЛИ РАДИАТОРИ“
На стационарния Ви телефон се обажда мъж, който се представя за Ваш близък или роднина. Същият заявява, че извършва сделка за закупуване на климатици или радиатори (в зависимост от сезона) и е необходимо техниката спешно да бъде капарирана. Моли за съдействие, защото в момента е възпрепятстван, а ако не се плати капарото сделката ще пропадне и той ще изгуби голяма сума пари. Казва, че ще Ви се обади служител на фирмата, от която ще бъде закупена техниката, с когото да се разберете за начина на предаване на исканата парична сума. Малко по-късно получавате обаждане от човек, който се представя за служител на голяма търговска верига, обяснява, че ще изпрати човек със служебен автомобил да вземе капарото и иска да продиктувате точния си адрес и личните си данни. След предаване на парите на мнимия представител на търговската фирма, контактът с вас се прекратява.

3. „СПЕШНА ОПЕРАЦИЯ”
На стационарния Ви телефон се чува плачещ глас, след него мъж се представя за лекар и Ви съобщава, че ваш близък е пострадал и е необходима спешна операция, за която е нужна голяма сума. Обяснява Ви се, че в противен случай ще последват усложнения и трайни увреждания. Мнимият лекар непрекъснато говори, не Ви оставя да задавате много въпроси и не Ви дава възможност да затворите телефона. Следва бърза уговорка да предадете на санитар парите, с които разполагате. На мястото на срещата идва човек, който се представя за санитар, много бързо отнема от ръцете Ви приготвената сума, а понякога дори Ви дава да говорите по мобилния му телефон с „лекаря”, за да Ви увери, че на него трябва да предадете парите.

4. “ВНАСЯНЕ НА ГАРАНЦИЯ”
На домашния си телефон получавате обаждане, че Ваш близък (син, внук, племенник) е задържан в полицията, защото е предизвикал катастрофа, при която е загинал възрастен човек или дете. Дават Ви телефонен номер за да се свържете с “полицай”, “следовател” или “адвокат”, който потвърждава, че Вашият роднина е задържан. Обещава да “уреди освобождаването му” ако заплатите определена сума. Предупреждава Ви да не се обаждате на никого, “за да не развалите работата”. Определя Ви среща, за предаване на сумата. Възможно е и да поиска и да закупите ваучери за мобилни телефони и да им издиктувате кодовете.

5. „ПЕЧАЛБА ОТ ТОМБОЛА ИЛИ ТЕЛЕВИЗИОННА ИГРА”
На мобилния Ви телефон се обажда енергичен глас, който се представя за служител на мобилен оператор. Информира Ви, че сте спечелили голяма парична награда(няколко хиляди лева) или, че сте определен за участие в томбола или лотария между неговата телекомуникационна компания и известни вериги магазини за черна и бяла техника. За да получите печалбата, Вие трябва да закупите ваучер за предплатена услуга към съответния оператор и да издиктувате кодовете за активиране на представителя на компанията. Обещаните награди са различни, в зависимост от стойността на закупения от Вас ваучер: с ваучер до 40 лв. може да спечелите 500 лв., мобилен телефон, микровълнова фурна; ваучер от 60 до 120 лева Ви дава шанс да играете за пералня, съдомиялна машина или климатик; а срещу закупен ваучер за над 120-130 лева получавате достъп до третото ниво на играта, където и наградите са най-привлекателни- плазмен телевизор, 7-дневна почивка в черноморски курорт, преносим компютър и т.н. След като закупите ваучерите и продиктувате кодовете им за активиране, контактите с Вас се прекратяват.

Друг вариант е и представянето за близък, роднина или приятел, като в хода на разговора се припознава като такъв, отправя Ви молба за внасяне на капаро за поръчани от него на изгодни цени на климатици или друга бяла или черна техника в размер на няколко хиляди лева. Дава мобилен телефон за връзка с представител на търговската верига за плащане на капарото и обещава, че до края на деня или най късно на следващият, като се върне в града ще възстанови сумата.

КАК ДА РЕАГИРАТЕ:
1. Веднага позвънете на тел. 112 (избира се безплатно).
2. Свържете се с близките си.
3. Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка.
4. Не съобщавайте лични данни (име, ЕГН или адрес) или банкови сметки.
5. Препоръчваме Ви да не участвате в никакви форми на игри и договорки, предполагащи закупуване на ваучери и диктуване на кодовете за активирането им, на лица, които не познавате лично, независимо за какви се представят.
6.Не участвайте в никакви форми на улични игри. Откажете любезно и когато сте на безопасно разстояние позвънете на тел.112.
Ако въпреки предпазните мерки, станете жертва на измама по описаните схеми незабавно се обадете на тел. 112 – избира се безплатно от всички телефони.

От МВР увериха още, че при установяване на телефонни измами си сътрудничат ефективно с мобилните оператори, които оперират в България.

Не всички прозвънявания, маркирани като Spam, са свързани с телефонни измами. Друг  случай, в които можем да получим обаждане от такъв номер, е за покани за участие в рекламни събития, например. Отново изниква въпроса, как се сдобиват с телефонния ни номер и какво се случва със защитата на личните ни данни.

Медия „Нова Вест“ призовава своите читатели да бъдат изключително внимателни, когато получават обаждания, особено от номера, маркирани като Spam, а още повече, когато разговорът започне да протича по описаните по-горе сценарии. Не забравяйте, не предоставяйте личните си данни по телефона, а при съмнително обаждане незабавно се свържете с органите на реда. Ние ще продължим да Ви информираме по темата.