Депутатът от „Демократична България“ иска законови промени и да няма процес в администрацията, който да се решава само по аналогов път. От МВР твърдят, че е обслужен за 24 минути.
Депутатът от “Демократична България” Ивайло Мирчев поиска спешни законови промени заради опашка в столичната Пътна полиция, която посетил в четвъртък сутринта. Чакал няколко часа, за да смени големия талон на колата си. След сблъсъка с реалността Мирчев поиска пълна дигитализация на услугите и обеща с пост във фейсбук, че ще вика в парламента вътрешния министър, началника на службата, както и всички отговорни, за да има електронни услуги.
Сагата на Мирчев започнала около 7,30 ч в четвъртък. Трябвало да смени талона заради промяна на адреса си в София. Заварил голяма опашка. Свършва термохартията на машините за издаване на номера за ред и 30 минути служителите не могат да намерят нова ролка, написа във фейсбук за премеждията си депутатът. И припомни многото опити за дигитализация, като включително преди години от неговата фирма предложили безплатно да оптимизират софтуера на КАТ, но оттам отказали. Докато от “Демократична България” бяха в управлението, също внесли много промени.
Получихме тотален отпор от МВР администрацията и от “10 реки вода защо не могат да се случат нещата”, неколкократно вкарваме в парламента промени в законите, с които бюрокрацията да бъде значително намалена – “мижав интерес”, допълва Мирчев.
Затова заяви, че ще инициира изслушване на вътрешния министър в парламента, на началника на Пътна полиция и на други отговорни лица. От ДБ ще искат и изменение на наредбата на Столичния общински съвет за паркирането в София. Целта е големият талон да не се сменя при промяна на адреса. Всички инициативи на ДБ щели да са публично анонсирани и да се търси отговор защо са “на трупчета”. Ще се провеждат и срещи с неправителствени организации. А тези с администрацията, “която обикновено спъва процеса по дигитализация”, щели да са публични.
От МВР обясниха, че около 8,40 ч установили, че в машината за билетчета няма хартия. Веднага взели мерки да я заредят. Бил пратен и човек да регулира опашката, за да не се блокира обслужването на граждани.
Около 8,45 ч Мирчев изразил недоволството си от организацията и липсата на хартия, допълниха от МВР. И посочиха, че проверката им показала, че депутатът е подал документите си в 8,33 ч. Искал да запише промяна в собствеността на кола. В 8,57 талонът му бил връчен. Цялото административно обслужване е продължило 24 минути, добавиха от вътрешното ведомство. И напомниха, че работното време на столичния КАТ е от 8 часа.
От 8 декември столичната Пътна полиция е без титулярен ръководител, след като Радослав Начев стана зам.-директор на ОД на МВР – Пловдив. Временно преназначен на длъжността е неговият заместник – комисар Златко Златанов.
Публикуваме тук и пълния текст на поста на депутата от ДБ в личната му страница във Фейсбук без редакторска намеса:
„КАТ – София, 29.12.2022 г. – Малко след 7:30 часа сутринта. нареждам се на опашка за смяна на голям талон (безумна услуга). Какво заварвам – огромна опашка (зад мен имаше още толкова хора), хаос (свършва термохартията на машините за издаване на номера за ред и 30 мин. служителите не могат да намерят нова ролка), мръзнещи хора, неадекватно работно време.
Какво е КАТ днес – Изключително слаба организация, почти нулево наличие на електронни услуги. Неработещи машини за издаване на номер за ред. Поне час се чака за елементарни услуги, които трябва да са налични онлайн.
Нищо не се е променило в КАТ, в сравнение с преди 5, 10, 15 или 20 години. Същата липса на организация, хаос, всеки казва, че от него нищо не зависи и той не е отговорен, а отговорника го нямало.
Преди години бях предложил на КАТ с колегите ми безплатно да им разработим софтуерна система, за да си оптимизират работата. Нулев интерес. 7 месеца участвахме в управлението на страната – предложихме всички възможни промени, за да преминем към бърза електронизация. Получихме тотален отпор от МВР администрацията и от „10 реки вода защо не могат да се случат нещата“, неколкократно вкарваме в парламента промени в законите, с които бюрокрацията да бъде значително намалена – „мижав интерес“. Божидар Божанов създаде работна група за оптимизация на процесите по регистрация на автомобил заедно с КАТ и МОСВ. След като правителството беше свалено, напредък няма.
Нужна е тотална дигитализация на всички процеси. Не само това – нужно е да няма процес, който да се решава по аналогов път. За целта е нужна воля и силно управление, а не само добри намерения и законови предложения.
Затова, заедно с колегите ми ген. Атанасов и Божидар Божанов стартираме серия парламентарни инициативи:
1. Изслушване в НС на МВР министъра, шефа на КАТ и всички отговорни за това процесът на дигитализация да се случи.
2. Иницииране на изменение на наредбата за платено паркиране на Столичния общински съвет с цел отпадане на нуждата от смяна на талон на автомобил при смяна на адрес в рамките на София. В момента наредбата не отговаря на принципите на електронното управление.
3. Публично обявяване на всички наши законодателни инициативи, които отлежават „на трупчета“ в парламентарни комисии и търсене на отговор от отговорните защо това буксува.
4. Организиране на серия срещи с неправителствени организации за максимално форсиране на тези процеси.
5. Срещите с администрацията, която обикновено спъва процеса по дигитализация ще бъдат отворени за медии, граждани и НПО.
За резултатите регулярно ще даваме публичен отчет.
Голямата ни цел – в рамките на 12 месеца всички услуги в КАТ да бъдат електронни, да не се налага хора да висят по опашки, да се редят на гишета и да се стига до абсурди някой 30 мин. да не може да намери ролка термохартия. Махане на всички талони, хартии, разхождане на граждани по гишета, абсолютно автоматизиран процес по смяна на шоф. книжка и плащане на глоби.“
По публикацията работи: Венета Николова