Сушата, пред която е изправена Европа в момента може да се окаже най-тежката в Европа от 500 години насам. Това е мнението на Андреа Торети, член на Съвместния изследователски център към ЕК. По негови думи има голям риск сушата да продължи и през следващите три месеца, а това влияе зле на биоразнообразието и на много икономически дейности в световен мащаб
„Все още не сме направили пълен анализ на тазгодишния феномен, защото той все още е в ход. Не е имало събитие като сушата през 2018 г. през последните 500 години. Но тази година може да бъде още по-лошо“. Това коментира Андреа Торети, член на Съвместния изследователски център към Европейската комисия, пред в. „Гардиън“.
Според него има голям риск сушата да продължи през следващите три месеца и като цяло поради изменението на климата честотата и степента на сушавите периоди ще се увеличат през следващите години, както на юг, така и на север на континента.
Необичайно сухите зими и пролети, последвани от екстремни летни горещини, доведоха до намаляване на нивата на много европейски реки, което се отразява пряко на биоразнообразието и на много икономически дейности. Заради отдръпването на водата по река Рейн е възможно от утре тя да бъде затворена за корабоплаване, а е основен търговски канал за Германия. Според Германския федерален институт по хидрология нивото на водата в реката ще продължи да намалява поне до средата на следващата седмица, което създава рискове за транспорта, различни индустрии, енергетиката и водоснабдяването. А в петък, близо до Майнц, нивото на водата спадна до по-малко от 40 см – критичен показател, при който операторите смятат, че е рисковано да изпращат баржи по реката. Следващата седмица може да падне до почти 30 см.
Много превозвачи, които транспортират въглища и други суровини за индустриални гиганти, вече са намалили товарните си обеми с до 25%, което доведе до увеличение на цената на услугата почти пет пъти. Въпреки че ЕС планира значително да увеличи водния транспорт като част от „зеления преход“, Германия в момента трябва да се реорганизира към сухопътен транспорт.
Лоара, една от най-пълноводните реки във Франция, е станала толкова плитка, че на някои места може да бъде пресичана. Във Франция реките не са толкова критични, колкото транспортните артерии, но сушата засяга работата на атомните електроцентрали, които използват вода от естествени резервоари в производствения процес.
Понижаването на нивото на водата се отразява на възможността за воден транспорт на стоки по река Дунав – в Сърбия, България и Румъния беше поставен въпросът за удълбочаване на каналите.
В Норвегия също се отчитат проблеми с обема на производството на електроенергия, което се осигурява 90% от водноелектрически централи, поради необичайно ниски нива на водата в резервоарите.
По публикацията работи: Пламена Сутева