Андрей Делчев: Надявам се да не стигнем психологическата бариера от 3 лв. за литър бензин и дизел

blank
Колаж: "Нова Вест"

30% по-скъпи горива само за година. Докога ще продължи скокът на цените и има ли опасност да се редим на опашки за гориво? Коментар на изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация

Значителен скок на горивата по бензиностанциите. С повече от 0,50 лв. за литър или 30% са поскъпнали масовите горива за една година.

Поскъпването на бензин А 95 е с 0,60 лв. В началото на миналата година е струвал малко над 1,84 лв., а сега надвишава 2,40 лв.

При дизела увеличението е още по-голямо. Миналия януари цената му тръгва от 1,84 лв. на литър, а сега е 2,48 лв. за литър. Процентно това е увеличение от почти
35%.

Пропан-бутанът е драстично по-скъп. От 0,90 лв. сега е над 1,40 лв. за литър.

Най-драстично е увеличението при метана. Там поскъпването през последните дни е с около 0,50 лв. – в момента е около 2,92 лв. за литър, така че наближава 3 лв.

„Тенденцията е по-скоро към увеличаване цената на горивата, въпреки че през последната седмица на практика няма промяна. Това спокойствие обаче е измамно“, каза в „Тази сутрин“ Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация.

По думите му всички фактори сочат в посока на увеличаване на цената на горивата и основно цената на суровия петрол, която върви стремглаво нагоре.

„Силно се надявам, че няма да стигнем психологическата бариера от 3 лв. за литър бензин и дизел“, каза Делчев.

„Потреблението на течни горива в момента е същото като през 2019 г. преди кризата. Тоест то е стигнало предкризисните нива, а производството изостава много“, поясни още той.

В този смисъл в момента има опасност от дефицит на суров петрол и това е основната причина цените да вървят нагоре.

„Рафинериите забавиха увеличаването на продукцията си. ОПЕК взе решение за увеличаване със сравнително малки количества – 400 000 барела на ден. Те не покриват рязко нарасналото търсене, тъй като „Омикрон“ не ограничава бизнеса“, обясни Андрей Делчев.

Според него няма опасност да се стигне до това да се редим на опашки за горива, тъй като в момента България внася необходимите количества.

По публикацията работи Снежина Раева