Платната на бъдещето: Може ли корабоплаването да стане природосъобразно?

61

Произходът на ветроходните лодки, датира преди повече от 5000 години – още от времето, когато древните египтяни са плавали по река Нил с дървени съдове, задвижвани от вятър и гребла

С навлизането на парните и дизеловите двигатели, както и с нарастването на глобализацията, производството на платна значително е намаляло.

Днес те се завръщат, тъй като корабоплавателната индустрия се декарбонизира. Но новите платна далеч не приличат на тези от миналото.

Гигантските, бели, надуваеми платна, проектирани от производителя на гуми „Michelin“, приличат по-скоро на човечето, талисман на компанията ,отколкото на традиционните платна. Те са изработени от специален материал, който позволява те да се надуват и раздуват с помощта само на един бутон.

Предвидени за модернизация на съществуващи товарни кораби, платната ще работят заедно с двигателя на кораба, за да се намали цялостната зависимост от изкопаеми горива. Според компанията „Michelin“, икономията на гориво може да достигне до 20%.

„Нашата цел е да допринесем за декарбонизацията на морския транспорт“, обяви ръководителят на проекта за мобилност Беноа Дайлиес. Той обясни още, че с увеличаването на регулациите на въглеродните емисии, ще се увеличи и търсенето на по-зелени алтернативи.

Според Международната морска организация (IMO) корабоплаването, което се задвижва предимно от изкопаеми горива, представлява около 3% от глобалните емисии на парникови газове .

Декарбонизацията се оказва бавен процес, а вредните емисии от корабоплаването нарастват през последното десетилетие .Но съвременните платна биха могли да помогнат за ускоряване на прехода.

Благодарение на техния размер, материал и автоматизация, съвременните платна са в състояние да „привлекат“ повече вятър от тези в миналото. Всъщност те наподобяват повече крило на самолет, отколкото обикновени платна и могат да генерира повдигаща сила, перпендикулярна на посоката на вятъра с възможно най -малко аеродинамично съпротивление.

„Това не са платна, това са крила“, обяснява още ръководителят на проекта. Според експертът  фактът, че новите платна могат да бъдат инсталирани на съществуващи търговски кораби, прави технологията изключително привлекателна за масовия пазар на корабоплаване. Той допълни, че това е и мястото, където най-много се спестяват въглерод, тъй като по -старите кораби са най -лошите замърсители.

Превод и редакция: „Нова Вест“, Ралица Димитрова