На новите етикети на крушките ще има опростена скала, която ще показва тяхната ефективност и ще помогне на потребителите да различават енергоспестяващите продукти.
Някои флуоресцентни и халогенни лампи излязоха от употреба в началото на септември, след като новите правила за екодизайна и етикетите влязоха в сила на територията на целия Европейски съюз, съобщиха медии в Брюксел.
Регламентите за екодизайна и за енергийните етикети на електрическите крушки и осветителните тела бяха приети преди 2 години. Те водят до голяма промяна както за производителите, така и за потребителите и се очаква да имат сериозно отражение върху околната среда.
Благодарение на тази трансформация до 2030 г. всяка година ще бъдат изхвърляни в атмосферата по 9 млн. тона въглероден диоксид по-малко, към които се добавят още по 12 млн. тона годишно, намалени след приемането на предишните регламенти, посочва Европейската комисия.
По силата на новите правила някои флоуресцентни и халогенни лампи излизат от употреба веднага, а други – след 2 години. Мярката се прибавя към забраната на крушките с нажежаема жичка, наложена преди едно десетилетие в съюза. Въведени са и нови изисквания, определящи възможностите за смяна на източниците на светлина, както и за издръжливост на LED и OLED крушките.
Занапред на опаковката на електрическите крушки ще има опростена и ясна скала, която да показва тяхната енергийна ефективност. Това означава, че символите А+, А++, А+++ ще бъдат заменени със система от А до G. Осветителните тела от клас А (зелен) консумират най-малко енергия — те са с най-голяма енергийна ефективност. Уредите от клас G (червен) консумират най-много енергия, пише „24 часа“.
Обновяването на етикетите ще помогне на потребителите по-лесно да отличават най-добрите и енергоспестяващите продукти, което пък ще доведе до намаляване на сметките им за ток. Използването на по-икономично на енергия осветление ще продължи да намалява емисиите от вредни газове в ЕС и ще му помогне да стане климатично неутрален до 2050 г. (каквато е целта на Зелената сделка)“, казва еврокомисарят за енергетиката Карди Симсън.
Според новата схема все още много малко продукти, които днес са на пазара, отговарят на най-икономичните класове А и В, така че се отваря място за развитието на още по-ефикасни осветителни тела.
Прогресът на енергийната ефективност навлезе в индустрията със скоростта на светлината. LED модулите – най-икономичната на енергия технология за всякакви приложения, през последните десетилетия се наложиха в голяма степен. При 0% продадени крушки от този тип през 2008 г., през 2015 г. те вече са били 22%, сочат данни на Еврокомисията. Между 2009 и 2015 г. ефективността на LED лампите се е увеличила 4 пъти, а между 2010 и 2017 г. цената на типичната LED крушка за дома е спаднала със 75%, а типичната LED крушка за офиси – с 60%. Най-спестяващите до момента осветителни тела са достигнали клас С и D, като ефективността на лампите, отбелязвана досега с А+++, се приравнява с клас С. Променените етикети са оценявани от Брюксел като голямо подобрение за потребителите, защото много по-ясно показват колко енергийно ефективен е даден продукт, твърдят от Европейската потребителска организация. А това е особено важно във времена, когато все повече хора купуват със съзнанието, че околната среда трябва да бъде пазена.
Хладилници, фризери, перални, миялни машини, телевизори и електронни екрани също преминаха скалата А-G по-рано тази година. Все повече продукти ще се присъединят към системата до 2023 г., като до 2025 г. ще останат само отоплителните тела и бойлерите. На новите етикети ще има и QR код, свързан с европейската продуктова база данни EPREL, при сканирането на който ще се получават много повече данни за продукта – например за цвета на излъчваната от източника светлина (топла бяла, неутрална бяла, студена бяла), средната продължителност на живот, индекса на цветопредаване и трептенето. Доброто цветопредаване означава, че светлинните източници могат да покажат цвета на осветяваните обекти по максимално естествен начин. Ниските стойности на трептене показват, че светлинният поток има минимални пулсации, причиняващи дискомфорт на потребителите.
Всички светлинни източници, които са пуснати на пазара след 1 септември 2021 г. следва да имат върху опаковките си нов етикет. Останалите продукти могат да продължат да се продават със стария етикет в следващите 18 месеца, за да се избегне необходимостта от производство на нови опаковки или преетикетиране на продукти, които се очаква да бъдат продадени в кратки срокове. За разлика от физическите обекти, онлайн магазините са длъжни в срок до 21 септември 2021 г. да публикуват новите етикети непосредствено до цената на светлинния източник. Възможно е обаче доставяните продукти да имат стари етикети. За спазване на новите разпоредби ще следи Комисията за защита на потребителите, която ще налага санкции при установяване на нарушения.
През 2020 г. в ЕС са продадени 1,5 млрд. източници на светлина. През 2030 г. се очаква продажбите да спаднат до 600 млн., въпреки че използването на източници на светлина ще скочи със 17%. Причината е в много по-дългия живот на LED осветлението. Средно домакинствата в ЕС са купували по 7 крушки на година през 2010 и 4 през 2020 г. Очакванията са за по-малко от една годишно през 2030 г.
Енергийният етикет е широко признат от домакинствата в ЕС и помага на много потребители в съюза да направят информиран избор за продуктите, които купуват. Евробарометър от 2019 г. показа, че 93% от потребителите разпознават етикета, а 79% са били повлияни от него при пазаруване.
По публикацията работи: Мариела Анастасова