Учени намериха в Мъртво море минерал, откриван досега само в метеорити

Учени от Санкт Петербургския държавен университет, заедно с изследователи от Германия, САЩ и Италия, откриха изключително рядък минерал. Досега той е откриван само в метеорити, предаде ТАСС

Находката е направена в близост до Мъртво море, в историческия район на Южен Левант в Близкия изток.

Аллабогданитът е минерал, който досега бе известен единствено като космическо вещество в метеоритите. За първи път минералът е открит през 2000 година в железният метеорит Онело.

Минералът е кръстен на кристалографа Алла Богданова. Химическият му състав го отнася към минералите, съдържащи фосфор в отрицателна степен на окисление.

Интересното е, че откритието на минералът е станало случайно – по време на систематично изследване на фосфиди от региона на Мъртво море.

Изследване на находката от района на Мъртво море в синхротрона DESY в Германия показало, че земният алабогданит може да се образува при налягане над 25 гигапаскала, което се равнява на 250 000 атмосфери.

Подобно високо налягане на Земята се постига при катастрофални сблъсъци с големи метеорити, както и в земната мантия – на дълбочина над 500 километра. Откриването на земния алабогданит обаче е свързано с повърхностните скали на басейна на Мъртво море в Израел, в район, където наскоро са открити естествени циклофосфати.

Превод: Редакция „Нова Вест“, Ралица Димитрова