Полковник от резерва за инцидента с пилота край Шабла: В такива ситуации секундата е много

110

Можеше ли да бъде предотвратен инцидентът с МиГ-29 край Шабла?

„Подобни полети като този на майор Валентин Терзиев са най-сложните в подготовката на бойната авиация“, каза в „Денят започва“ проф. Димитър Недялков, полковник от резерва.

„Винаги над море нощем условията за летене са сложни. Дори когато морето е ясно, водата е гладка, се получават ситуации, в които се усложнява полетът. В такива ситуации секундата е много“, изтъкна проф. Недялков.

Подобни обучения нощем над Черно море, според него, се правят един път в годината.

„Въпросът е колко трябва да бъдат полетите, за да се подготви самият екипаж за изпълнението на подобна задача. Отдавана е тема в българската авиация, че не се лети достатъчно. В дадената ситуация общата причина за състоянието и подготовката е малкото летателни часове“, каза Димитър Недялков.

Санитарният минимум за военните пилоти е около 100-120 часа на година.

„Стана традиция армията да не бъде осигурена с необходимите средства. Освен това част от съществуващото законодателство не е съвсем адекватно. Например Закона за обществените поръчки, защо се плаща ДДС по някои неща? В крайна сметка се източва и бюджетът и парите не стигат за поддръжката, както и за нормалния ремонт на авиационната техника“, посочи специалистът.

По публикацията работи Снежина Раева