Свличане на скална маса наложи затварянето на пътя за Рилски мянастир. Сопред валстите причината е обилен валеж.
Пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предаде DarikNews.
През това време през него, през светлата част на денонощието, ще могат да преминават само духовенството и персоналът на Светата обител. За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано докато скатът не бъде укрепен на 100 процента.
Това е станало ясно по време на инспекция на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, уточняват от министерството. Днес той е бил на мястото на голямото срутище, което се активира в резултат на интензивните валежи през последните дни и затвори пътя от Кочериново към Рилския манастир.
Нанков е направил проверка на работата по разчистване на падналата скална маса заедно с Иван Досев – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев и проф. Николай Жечев – проектант на обекта.
Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес.
Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година.
На мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти – с дебелина 4 мм и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти, падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.
Проф. Николай Жечев е обяснил, че стената е издържала напора на ската. Предстои анкериране, за да не се получава рязко откъсване на скални късове. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове.
Това ще ограничи пораженията. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години, е посочил професорът.
Извършването на геоложки огледи ще продължи, за да се прецени как да продължи укрепването. Пораженията по асфалтовата настилка ще бъдат коригирани от компанията.
Заместник-министърът е подчертал, че безопасността е най-важна и затова е работено денонощно. Големият скален къс е премахнат от пътното платно, то е изчистено в рамките на само няколко часа в тъмната част на денонощието. Нанков е благодарил на работниците, които в изключително опасни условия са успели да извършат аварийно-възстановителните мероприятия.
На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът, заместник-министър Нанков е коментирал, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище.
По информация от НИМХ се очаква климатичната обстановка да остане непроменена до сряда – с усложнения и очаквани обилни валежи и сняг в по-високите места, основно в западна България.
Очаква се в резултат на това и на други места да се проявят свлачищни и срутищни процеси.