МОН вече предприема мерки за олекотяване на ученическите раници.

36

Вчера омбудсманът Мая Манолова сложи на гърба си ученическа раница, тежаща малко над 6 кг, толкова, колкото обичайно носи един шестокласник всеки ден и пробяга с нея няколко десетки метра в Южния парк в столицата. 

Наистина е проблем да се движиш с толкова тежка раница, а за едно дете е още по-трудно. Убедена съм, че това води и до сериозни гръбначни изкривявания. А когато става въпрос за здравето на децата, мисля че нямаме правo да се оправдаваме с липса на пари. Просто е цинично“, каза омбудсманът.

Мая Манолова отправи предизвикателство към образователния министър Красимир Вълчев и останалите отговорни институции да прекарат един ден с шестокласник – от сутринта до вечерта.

Мисля, че след това ще има повече и по-бързи мерки. Просто трябва на някого да му пука и да се ангажира, че ще вземе мерки. Решенията са най-различни – електронни учебници, шкафчета в училище, по-леки учебници и учебни помагала”, добави Манолова.

И министерството на образованието вече предприема мерки за олекотяване на ученическите раници.

„Преди всичко искам да кажа, че за нас това не е кампания, а е целенасочена политика“. Това каза Таня Михайлова, заместник-министър на образованието и науката след инициативи на родители, съобщава „Бнр“.

„В момента това, което ние реално предвиждаме, от една страна да се въведе възможност за разделяне на учебниците, когато това е необходимо, когато учебникът е с голям обем. От друга страна съответно националната програма за увеличаване на броя на шкафчета, в които да се оставят съответно учебниците, така че да не се носят всеки денпомагалата, екипите по физическо, примерно„, посочи зам.-министърът.

За тежестта на раницата, тя поиска да каже, че в раницата няма само учебници.

„Много бих искала да се знае. че това е наша обща отговорност не само на МОН, на всички учители, които са изключително ангажирани с този проблем, също така и на родителите. Ако ние взимаме решения на административно ниво, то учителите са хората, които взимат решения на институционално ниво. на ниво училище. Предвиждаме и с тях разговори„, каза Михайлова.

Друг важен проблем, който тя посочи, е да не се увеличава броят на помагалата, които не са задължителни.

„Естествено може би най-ангажирани и много важен е да имаме съдействието и на родителите, защото ученическата раница особено в по-малките класове се подготвя и с помощта на родителите”, посочи тя.

Таня Михайлова подчерта, че проблемът е всъщност в допълнителните помагала.

„Тук е нашата задача, ние ще помолим колегите учители да не натоварват с допълнителни сборници, които не са нужни. Учебникът и учебната тетрадка чудесно вършат работа. Това да има само един учебник, или само една тетрадка няма да реши проблемът, защото този един учебник може да е 500 страници”, каза тя и посочи, че е важен е учителя, който преподава в класната стая. Михайлова посочи, че най-важно е да не се носят във всеки част всичко, което е по един предмет. Според нея по-важно е да се носи в училище само това, което се използва, да се работи наистина в час, няма нищо страшно да се пише само в тетрадката.

Сред мерките, които са набелязали е да се прецизират използването на допълнителни помагала.

Тя посочи, че въпросът за тежестта на раниците не е от днес, не е от вчера.

Кога са първите видими резултати? В училище, в зависимост от възможностите на ниво институции, могат да се получат и още в началото на втория срок. Ние сега подготвяме доста срещи с колегите директори, с учителите“, посочи зам.-министърът.

По думите й разговорът с учителите върви в момента. Официално в понеделник ще изпратят писмо на регионалните управления, чрез тях до всичките институции. „Тоест това, което сега говорим е резултат на труд, който сме положили още от няколко месеца назад“, посочи тя.