Какво не знаем когато пазаруваме в интернет

42

При покупки през интернет най-важното е преди да извършим каквото и да било плащане да се убедим, че действително отсреща съществува търговец и той е в състояние коректно да ни предостави предлаганата от него стока или услуга. В противен случай рискът да останем без това, което сме поръчали, а да сме платили, е доста голям.

Това коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по ТВ „Европа” по повод достъпната отскоро и у нас функция на Facebook Marketplace за размяна на оферти между физически лица.

„Виждаме доста странни и интересни неща, като например автомобил за 00.00 лв.”, посочи Маргаритов и припомни случаите отпреди няколко седмици с хора, които предлагаха в социалните мрежи туристически продукт.

„Основното е да се правят съпоставки на различни оферти, на екрана можете да извикате за секунди няколко предложения за идентични стоки или услуги и това да Ви даде възможност за правилна ориентация. Има съпътстващи разходи, доставка, други допълнителни уговорки, за които трябва също да се внимава преди натискането на бутона „купи”. Когато става въпрос за пътувания, независимо дали се правят в последния момент, следва да се има предвид, че по отношение на цените има някои предели, под които обективно не е възможно да бъде предоставена качествена услуга и това, което е обещано”, подчерта председателят.

Друг важен момент при предлагане на почивки е изборът на оторизирано лице, което пък от своя страна е длъжно да е застраховало своята професионална отговорност, за да има гаранция, че при проблем засегнатите ще могат да разчитат на обезщетение. Иначе не се знае дали отсрещната страна ще бъде в състояние да изплати каквито и да било суми дори след евентуално осъдително съдебно решение.

Маргаритов обясни, че има известна разлика в подхода на Комисията при извършването на проверка и установяването на обстоятелствата по случая след постъпването на жалба. Когато оплакването е по повод закупени по интернет почивки, контролният орган проверява на място дали обектът е категоризиран и дали в действителност категорията е в състояние да предостави всичко обещано в офертата.

„Когато става въпрос за закупуване на стока, е сходно на случаите в обикновен магазин от търговската мрежа, защото при дефектирала стока потребителят има право на рекламация, а търговецът е длъжен да извърши ремонт или замяна. Единствената разлика е в правото на отказ. Тук проверяваме дали търговците в онлайн пространството уведомяват потребителите, че имат такова право и когато потребителите решат да го упражнят, им съдействат това да се случи и да върнат обратно парите за закупената и върната стока”, разясни той.

Статистиката на КЗП сочи, че при повишен интензитет на проверките нарушенията намаляват както в търговската мрежа, така и при предлагането на туристически услуги. Сигналите на гражданите също са повече. „Това не е парадоксално. Според мен, активността и на контролния орган, но и на потребителите съдейства за това търговците да знаят, че има правила, да бъдат по-дисциплинирани и да предоставят това, което са обещали, а не да се опитват да мамят своите клиенти”, заключи Маргаритов.