Учени в Индия откриха нещо необикновено

Снимка: AFP

Той може да бъде наречен по много начини: риба-гущер, морско чудовище, ихтиозавър. След десетки милиони години и 1500 часа разкопки, палеонтолози в Индия откриха необикновено запазен скелет на ихтиозавър – морско влечуго с дължина над 5 метра, което наподобява днешните делфини и китове.

Рядката находка може да промени схващанията на палеонтолозите за местообитанията на животните в океана преди хиляди години. Скелетът е първата находка от Юрската ера, намерена в Индия. Такива фосили обикновено се откриват на север,казват палеонтолозите, което прави индийския скелет научно чудо заради степента му на запазеност и мястото, на което е открит.

„Вкаменелости на гръбначни животни са редки за региона, в тази част сме намирали единствено парчета от кости.“, казва изследователят Гунтупали Прасад. „Да намерим почти цял скелет беше голяма изненада и е много вълнуващо“.

Прасад обяснява, че ихтиозаврите или рибите-гущери са живели преди 250 до 90 милиона години. Живеели са в океаните с по-топъл климат и са доминирали над акулите и други групи морски влечуги по времето на Пангеа – огромния континент на Земята, който в последствие се разделил на части.

Индийските учени намерили скелета на юг от село Лодай, в западната индийска провинция Гужарат през 2016. Костите били в седиментна скала и се оказали голямо изпитание за палеонтолозите, които работели в условията на страшна жега. Предизвикателство било и да запазят скелета непокътнат.

Според Прасад, предвид зъбите на животното, то е било силен хищник, който се е хранел с твърда храна като мекотели, риба и други морски влечуги. Прасад и екипът му не открили части от черепа,но открили част от челюстта.

Този скелет е не само най-запазеният ихтиозавър, намиран в Индия, но и най-старият до момента. Предишните находки са датирани от около 50 милиона години по-рано и не са в толкова добър вид.

Индийският ихтиозавър със сигурност е свързан с другите такива вкаменелости, открити на север. Това навежда учените на идеята, че голям морски проход е разделял древния континент Гондвана. Морето вероятно е минавало през териториите на днешна Индия, Мадагаскар и Южна Америка, което обяснява как морски чудовища като индийския ихтиозавър са се придвижвали из Юрските океани.

Прасад казва, че екипът му се готви да продължи излседванията си в региона, за да търсят още подобни вкаменелости.

Източник:The Washington Post