В село Момчиловци учат усилено китайски

97

Вчера Daily Mail публикува статия с информация на Агенция Франс Прес за българското село Момчиловци, което привлича хиляди китайски туристи всяка година със славата на киселото си мляко – символ на дълголетие.

Жителите на едно българско село с часове стоят над учебниците и учат мандарин. Но не защото ще ходят в Китай, а защото Китай идва при тях заради киселото мляко.

Снимка: AFP

Трудно е, трябва да си упорит и да не се отказваш“, казва пенсионерката Цветка Радкова, на 66, докато стои в класната стая в село Момчиловци, Южна България. Дъщеря ѝ Веселина, на 37, също ходи на уроците заедно с 9-годишната си дъщеря и вече може да говори с цели изречения на китайски.

Снимка: AFP

Малко европейци и не много българи са чували за Момчиловци, село на стръмния склон на планината Родопи в Югоизточна Европа, близо до границата с Гърция. Но в Китай Момчиловци се свързва с тайнственост, чудо и дълголетие, тъй като името му носи кисело мляко, което е изключително модерно сред китайците.

Това лято Момчиловци посрещна стотици китайски туристи, идващи за третия Българо-китайски фестивал на киселото мляко. Навсякъде в селото има табели на китайски, упътващи посетителите към читалището за лекции за киселото мляко и ползите му за здравето или към дегустации на сирене. Децата тичат наоколо с възгласи „ни хао“ ( „здравей“ на китайски) и раздават брошури за фестивала и карти на български, китайски и и английски. Конкурсът за красота на втория ден от фестивала избира кралица на киселото мляко.

„Две са нещата, които всеки китаец знае за България – кисело мляко и рози“, казва Лей Лин от Шанхай.

Местните са свикнали с гледката на китайски туристи откакто китайската фирма Bright Dairy започва да използва бактерията от тяхното кисело мляко през 2009 година. Фирмата произвежда кисело мляко за пиене, което е по-лесно за консумация от оригиналното и няма нужда да се държи в хладилник.

Продуктът на фирмата носи името „Момчиловци“, на етикета има българска носия и връзките със селото са постоянни. В Китай млякото е познато със съкратеното име „Mosili” и е бестселър в този сектор. Продава се в повечето супермаркети, а рекламите му са навсякъде по автобусни спирки и по телевизията.

Популярността на това кисело мляко помага за потушаване на скандала със заразено мляко в Китай през 2008, като насочва клиентите към бранд, считан за международен и традиционен, следователно безопасен.

Рекламният слоган на продукта е „Чудната тайна на селото на дълголетниците – Момчиловци“ , а продажбите за миналата година възлизат на 765 милиона евро, казва говорителя на Bright пред Агенция Франс Прес.

Момчиловци е известно като село на дълголетието заради големия брой столетници, които живеят тук“, казва Пан Хуанхън на фестивала.
Поне трима участници в езиковия курс по китайски, на който са се записали 40 души от селото, са споделили пред АФП, че имат членове на семейството, живели над сто години.

Изследванията ни показват, че една от тайните на дълголетието се крие в местното кисело мляко“, казва Пан.

1200-тата жители на Момчиловци посрещат около хиляда китайски туристи годишно сред общата бройка от 5-6000 посетители на селото, казва кметът Сийка Суркова пред АФП.

Броят нараства с всяка година и това е нормално, предвид голямата рекламна кампания на киселото ни мляко в Китай, която за нас е от огромна полза“, добавя тя.

През 2014 китайската версия на риалити шоуто „Сървайвър“ е снимана в Момчиловци, със седем участника, пуснати сред местните жители само с китайско-български разговорници.

С 18 500 посетители от Китай за миналата година България сериозно изостава от общоевропейския стремеж за привличане на китайски туристи. Директни полети между двете страни все още са в сферата на мечтите , казват експерти. Гостите на Момчиловци използват вътрешноевропейски полети до София или Пловдив.Оттам до селото пътят е дълъг и лъкатушещ, но преживяването си струва.

Източник: Daily Mail

Превод и редакция: „Нова Вест“