Некадърността на МВР министъра пролича от проектозакон

32

Във връзка със Законопроект за частната охранителна дейност, № 702-01-11/02.08.2017 г., браншови организации, в лицето на Българската камара за охрана и сигурност (БКОС) и Индустриален клъстер „Сигурност“ (ИКС), членове на Българската стопанска камара, и Съюзът на Фирмите за охрана и сигурност (СФОС), член на Съюза за стопанска инициатива, изразиха пълното си несъгласие и липса на подкрепа на проекта на нов закон за частната охранителна дейност.

В тяхно становище се отбелязва, че Законопроектът не е преминал обществено обсъждане съгласно Закона за нормативните актове (ЗНА).

Несъгласието им с един от мотивите на Вносителя е породено от факта, че „С проекта на Закон не се регулират правоотношения, свързани с прилагане на правото на Европейския съюз, поради което не се налага и изготвяне на анализ на съответствието с правото на ЕС“.

Според тях „Законопроектът е в разрез с европейското и национално законодателство в областта на конкуренцията, на общата забрана за дискриминация и въвеждането на дискриминационни мерки във вътрешния пазар на ЕС и ЕО /чл. 106 , вр. Чл. 18 от ДФЕС/, така и на декларираните от страна на правителството намерения за намаляване на административната тежест върху стопанска дейност.“

От становището става ясно, че в „Законопроекта има заложено пряко нарушение на чл. 19 ал 1 и 2 от Конституцията, а именно: Държавата, като регулира определени дейности, не може да ги ограничава произволно. Това може да стане само по изключение в защита суверенитета, сигурността на страната и нейната териториална цялост, съхраняване на околната среда и използването на природните ресурси в държавен интерес. Ограничаването може да се налага и от изискванията на чл. 19, ал. 2 от Конституцията за осигуряване на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, предотвратяване злоупотреба с монополно положение, нелоялна конкуренция и защита на потребителя.“

Освен нарушение на Конституцията, заложените правни постановки в законопроекта са и предпоставки за дисбаланс в сега действащия закон и регламентацията за сектора, се посочва в заключението на становището:

  • Ще се наруши принципът за равнопоставеност на субектите, опериращи в условията на пазарна икономика в сектора на частните услуги за сигурност;
  • липсва връзка, както с националното законодателство, така и с европейската практика, касаеща сектора в частта му като бизнес услуги;
  • заложени са рестрикции и недействени терминологии към една от дейностите в сектора;
  • не са отразени съвременните социално-икономически и правни положения, както на национално ниво, така и в европейски контекст.
  • Законопроектът всъщност не променя с нищо сега действащия закон, като функции, но вменява повече и допълнителни тежести за бизнеса.

Браншовите оргазнизации апелират тяхната позиция да бъде отчетена при обсъждането на внесения Законопроект, а посочените нередности ще бъдат отстранени и настояват за разработване и приемане на цялостна стратегия за нормативни промени, придружени с оценка на въздействието, в един толкова значим сектор, какъвто са частните услуги за сигурност.

Прилагаме становището на Българската камара за охрана и сигурност (БКОС) и Индустриален клъстер „Сигурност“ (ИКС), членове на Българската стопанска камара, и Съюзът на Фирмите за охрана и сигурност (СФОС), член на Съюза за стопанска инициатива

Източник: offnews.bg