Край на задължителния хартиен дневник предвиждат промени на просветното министерство, които влизат в сила от учебната 2018-2019 година.
Директорите ще имат право да използват само електронен дневник, без да се налага да го водят паралелно с традиционния книжен вариант, пише „Монитор“. Новите правила са разписани в проекта за изменение и допълнение на Наредбата за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование.
Електронните дневници ще са част от националната електронна и информационна система за предучилищното и училищното образование, обясни пред „Монитор“ шефът на дирекция „Учебници и училищна документация“ Пенка Иванова. Тя уточни, че идеята е всички школа да разполагат с електронен дневник, ако обаче в някои учебни заведения това е невъзможно да се случи през 2018 г. по технически причини, те ще продължат да използват хартиените.
„Целите, които се преследват с разработването на наредбата, са свързани с намаляване на броя на училищните документи и постепенното им преминаване в електронен вариант, както и облекчаване на административната тежест за учителите и директорите на образователните институции.
Очакваните резултати от предлаганите промени са по-добра оперативност, отчетност и оптимизация на работата с информацията и документите в системата на предучилищното и училищното образование“, гласят мотивите на проекта. Промените предвиждат още информацията от електронния дневник да се съхранява на хартиен носител в срок от 5 години. Това на практика означава, че онлайн съдържанието може да се сканира и да се пази в архива на училището.
Сред школата, които вече са внедрили електронните дневници и ги ползват заедно с хартиените, е столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“. Там електронният дневник е въведен от 2012 година, уточни директорът на школото Диян Стаматов. Той обясни, че в реално време учителите нанасяли информация като отсъствия и оценки и родителите получавали тази информация по мейла.
Така на практика майките и татковците научават на момента, ако децата им кръшкат от час. Стаматов обясни, че с електронния дневник родителите се информират в реално време и така се избягвали ситуациите родителите да казват, че не са били уведомени за дадена информация.
В 119-о СУ във всяка стая имало лаптоп, от който преподавателите можели да нанасят информацията в дневниците. Неудобство обаче било, че се налагало да попълват и книжния вариант.
В момента има две платформи, чрез които българските училища могат да използват електронни дневници.