Какви са скритите капани след отпадането на таксите за роуминг?

40

При въвеждането на новите правила за роуминга е важно да съсредоточим вниманието си върху ограниченията във връзка с т. нар. „справедливо ползване”.

При неограничен брой минути в пакета си ще имаме неограничени обаждания в Еврозоната. Ако има лимит, след изчерпването му, ще плащаме според тарифния план към договора си. Трябва да внимаваме и по отношение на тарифирането на интернет трафика. Върху това фокусира вниманието председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в рубриката „Чети етикета” по bTV.

„Ограничения ще има и по отношение на максималния срок, в който след влизането в различна от националната мрежа, потребителят ще може да се възползва от тези условия. После е възможно да настъпят и допълнителни тарифирания”, предупреди Маргаритов. И добави: „Тези нива, след които се начисляват определени такси, са въведени, за да може там, където има т. нар. безлимитни сегменти по договорите, да се постигнат някакви справедливи ограничения.”

Гражданите трябва да са наясно, че различното таксуване на роуминга от 15 юни не означава безплатни международни разговори, тъй като новите правила обхващат само държавите в ЕС. При разговори с държави извън този обхват, таксуването ще се извършва съгласно определените тарифи на всеки от мобилните оператори на съответната държава.

Потребителите следва да бъдат информирани, когато се извърши промяната в общите условия, чрез които тези нови правила ще бъдат въведени. „Би могло да бъде нелоялна търговска практика, в случай че съгласно действащите тарифни планове мобилните оператори направят рестрикции, за които потребителите не са били уведомени”, посочи председателят на КЗП за рубриката „На твоя страна” по „Нова ТВ” по същата тема.

Маргаритов призова да не се подписват нови договори само заради промените. „Но тъй като е възможно и по съвпадение точно в този период при изтичането на срочни договори на потребители да има нови оферти за подписване на нови срочни договори, много внимателно да проверят дали дори при запазване или дори намаляване на цените на услугите, които ползват, не се добавят някакви нови услуги”, каза още той.

Председателят на КЗП разясни правата на потребителите при подписването на договори за телекомуникационна услуга. „Обикновено хората не обръщат внимание, но това е една постановка в Закона за електронните съобщения. Не сме длъжни да подпишем клауза, която предвижда, че договорът влиза в сила веднага. Ако не го направим, в 7-дневен срок от подписването на основния договор, имаме право да се откажем. При различни условия – може операторът да не ни е пуснал услугата в тези седем дни, докато ние внимателно не прочетем срока на договора и не преценим, че той не е такъв, какъвто сме си го представяли.
Когато договорът е сключен от разстояние – това са чести случаи, при които по телефона Ви отправят оферта и Вие се съгласявате, после по куриер Ви изпращат договора да подпишете, тъй като вече сделка по телефон вече е невъзможно да се случи, тогава безусловното право на отказ е до 14 дни, подобно на търговията в Интернет”, завърши Маргаритов.