Грешка в изпита по математика за 7-и клас. Как остроъгълният триъгълник се оказа тъпоъгълен

72

Остроъгълният триъгълник в задача №24, която носи най-много точки, се оказа тъпоъгълен.

Има формална грешка в задача №24 на изпита по математика за 7-и клас, която носи най-много точки за крайната оценка. Проблемът е с подусловие “б”.
Това каза за “24 часа” проф. Николай Николов, който е заместник-председател на Съюза на математиците в България.

В условието на геометричната задача е записано, че става дума за остроъгълен триъгълник. Във второто подусловие е записано, че седмокласниците трябва да намерят лицето на триъгълника, ако AB=14 см. Ако AB=14 см, триъгълникът става тъпоъгълен, обясни проф. Николов.

Според него решението на задачата не страда, но по-будните ученици може да се зачудят дали правилно са решили подточка “а” и това да “изяде” част от времето им за работа.

Хора сме, грешим, но апелът ми е задачите да се оглеждат по-внимателно, когато става дума за изпит за толкова много деца, каза още проф. Николов.

“Предвид постъпилите в МОН запитвания уточняваме, че видът на триъгълника АBC в задача №24 от втория модул по математика на националното външно оценяване е от значение за решаване на задачата, тъй като от седмокласниците се изисква да разсъждават върху правоъгълните триъгълници CMP и HBC (пълното условие на задачата изисква построяването на още два триъгълника – бел.ред.)”, отговориха от министерството на образованието. За намиране на лицето на триъгълника АBC, което се изисква в подусловие “б”, не е необходима мярката на ъгъл С. Видът на триъгълника АBC, както и мярката на ъгъл С не са обект на задачата.

“Бихме искали да ви уверим, че всеки чертеж на ученик независимо от вида на триъгълника АВС, както и правилните разсъждения при определяне на търсените елементи в триъгълниците CMP и HBC ще бъдат оценени със съответния брой точки”, уточниха още експертите от министерството.

Първоначалното проучване на случаен принцип върху изпитни работи на седмокласници от различни региони в страната показало, че видът на триъгълника АBC не е смутил учениците и те са работили по задачата, като някои от тях са я решили изцяло.