Измамници атакуват фейсбук профили и през личните съобщения искат пари. Привидно молбата идва от ваш приятел и ако не се усъмните в истинността ѝ, можете да изпратите исканата сума на непознат човек. Всеки ден в света се регистрират около 300 хиляди подобни атаки.
Подробностите за измамите през социалните мрежи разказват от БНТ.
Историята започва с лично съобщение от приятел във фейсбук: „Тук ли си? Да! Имаш ли дебитна карта? Да, защо? Става ли да ми поръчаш един ваучер от един сайт? Утре ще ти дам парите?“ Тук вече съмнението надделява и звъня на човека, от когото получавам съобщението. Той вече се тревожи, че притеснява и други хора.
„Започнаха да ми се обаждат много хора. Аз съм благодарна всъщност на първите, които се обадиха, защото ме предупредиха, че от профила ми, който очевидно беше пробит, се разпращат съобщения. Изключих компютъра, изключих за малко и мобилния си телефон, където има приложение фейсбук.И разбира се, направих това, което би следвало да се очаква да направя – обърнах се към специалист, защото съм наясно с големите поражения, които могат да се случат през фейсбук и евентуално заразата да попадне в електронната поща“, разказва потърпевшата Душана Здравкова.
Почти по същото време съобщението получава и Бистра Варнева: „Имаш ли дебитна карта?“ Когато аз я попитах „Да, защо“, тя веднага ми отговори „Не обръщай внимание, това е вирус“.“
„Естествено това причини безпокойство и неудобство на десетките приятели от фейсбук. Не всички го бяха получили, някои имаха блокирани карти от съображения за сигурност, да не би по някакъв начин да стигнат до техните карти“, добавя Душана Здравкова.
Какво обаче можеше да се случи, ако не бяхме разбрали, че съобщението е фалшиво?
„Опасността е много пряка, защото, ако това съобщение дойде от близък човек, който знаем, че в момента има проблем, продължението е „Изпрати ми ваучер, купи ми нещо“. Ние можем да го направим, без да се замислим“, казва Бистра Варнева.
Измамниците са ловки – не използват името ви, когато се обръщат към вас, защото не знаят в какви отношения сте с човека, от когото получавате съобщението, пишат кратко и лаконично, за да не се усъмните в тях от начина, по който ви говорят.
Когато веднъж се опарим, бързо си спомняме какви съвети сме получавали.
„Да сменят често паролите си. Това, което ме посъветваха специалисти, да не се бърза – аз понеже използвам лаптопа основно за делова работа, понякога много бързам да отворя документ, да изпратя документи, трябва да се внимава“, споделя Душана Здравкова.
С нарастването на популярността на социалните мрежи, се увеличава и рискът от измами, казва експертът по киберпрестъпност Явор Колев. Как да познаем, че някой друг ползва собствения ни профил?
„Обикновено не можем да влезем в профила си, защото профилът ни е бил откраднат – променена е била паролата и това става най-често чрез кражба на електронната поща, която е асоциирана с профила. Разбира се, този профил вече е собственост на престъпника и той започва да бомбардира нашите приятели, нашите контакти с такива фалшиви съобщения“, обяснява експертът.
Не трябва да се прави и компромис със съветите как да се предпазим.
„Трябва да използваме операционна система на компютъра, която е легална, която се ъпдейтва от производителя, трябва да имаме антивирусна програма, която също да се ъпдейтва от производителя и да засича всички кибератаки. Трябва да сменяме паролите си често в социалната мрежа – на профила си в социалната мрежа, на електронната си поща, на други – особено ако става дума за финансова информация трябва да бъдем много внимателни. Защото са много популярни измамите – фейбук коментират, че има над 300 хиляди атаки на профили в мрежата дневно“, допълва Колев.
Близо 2 милиарда са вече потребителите на фейсбук в света. И всеки от нас може да да стане жертва на измама. А измамниците ще стават все по-изобретателни.