Когато изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри обеща в началото на седмицата да напълни милиони места по време на слабия зимен сезон, като компанията намали цените на билетите с 15%, той вдигна още повече напрежението върху своите конкуренти. пише Капитал. В същото време инвеститорите продължават да не виждат края на ценовата война в авиосектора на Европа, пише Reuters. Още от юни насам, когато Великобритания гласува на референдум излизането си от Европейския съюз, бизнес климатът на континента се променя с висока скорост. Досега една четвърт от пазарната капитализация на сектора беше изтрита, а почти всички големи авиокомпании предупреждават за намаление на печалбите. Въпреки това мениджърите продължават да свалят цените на самолетните билети. Цената от загубените печалби би си струвала, ако пазарният дял на компаниите се запази. Или поне това твърдят директорите на инвеститорите.
„Търсенето се увеличава постоянно както през тази зима, така и за следващото лято. Затова секторът е притеснен“, коментира анонимен акционер в easyJet. „Това няма да се промени в скоро време. Тежка година е и просто трябва да изчакаме да приключи“, казва още той. Дори годината да свърши, политиката на големите превозвачи в Европа, изглежда, няма да претърпи промени.
С извинение за ниските печалби
В началото на седмицата Ryanair стана поредната компания, която предупреди акционерите си, че очаква по-ниски печалби от предвиденото в началото на годината, а предвид стратегията на О’Лиъри за продължаващо понижение на цените на билетите най-вероятно печалбата ще продължи да пада и през следващата година. Другите авиокомпании нямат друг избор, освен да следват примера му и да държат цените си възможно най-ниски. Нискобюджетната Ryanair е най-големия превозвач в Европа по брой пътници, като цялата идеология на компанията е в това да достига до възможно най-много хора.
Целта на Ryanair е да достигне до 20% пазарен дял през 2024 г., докато в момента ирландската компания държи 14% от пазара. В такъв смисъл О’Лиъри изглежда готов на всичко, за да изпълни целта си. „Никога не е имало по-лошо време да си конкуренция на Ryanair“, коментира още той.
Приходите на easyJet, един от основните конкуренти на Ryanair, вече претърпяха спад от 20%. Основателят на компанията Стелиос Хаджийоану, който продължава да бъде най-големият акционер с 34%, смята, че easyJet трябва да започне да търси намаляване на разходите при първа възможност. Не такова обаче изглежда намерението на главния изпълнителен директор Каролин Макол, която още през 2013 г. обяви намеренията на компанията да купи 135 нови самолета Airbus. Предвид новите реалности е напълно възможно броят им да бъде намален.
На другия полюс
В условията на голяма конкуренция германската Lufthansa се опитва да подобри представянето си. В сряда акциите на авиокомпанията направиха най-големия си скок от 2008 г., като цената им се повиши с близо 10% в началото на търговията, след като ръководството неочаквано повиши прогнозите си за печалбата. Мениджмънтът очаква коригираната печалба преди лихвите и данъците тази година да бъде колкото миналогодишната – около 1.8 млрд. евро, съобщи Wall Street Journal. Корекцията се дължи на по-добрите от очакванията резервации за кратки бизнес пътувания през септември. Приходите обаче ще бъдат с 8% по-малко от миналата година, въпреки че авиfкомпанията се очаква да спести 140 млн. долара от по-ниските цени на горивото. От германския превозва предупредиха, че в дългосрочен план има известна несигурност, породена от политическата и икономическата ситуация в света.