5 мита за витамините

46

Всички знаем, че витамините са важни за нашето здраве.

Стараем се да си ги набавяме чрез консумацията на плодове, зеленчуци и често ги приемаме под формата на хранителни добавки, пише Az-jenata.bg. Знаем ли достатъчно за тях и кои са най-често срещаните митове?

Мит: От витамините се огладнява.

Витамините могат да ни осигурят повече енергия, да ни помогнат да бъдем по-активни, в резултат на това да изгорим повече калории и да се почувстваме гладни. Според изследвания, в много мултивитамини се съдържа и хром, който спомага за намаляване на глада, особено към сладко.

Мит: Витамините се приемат на празен стомах.

Много витамини са водоразтворими, което означава, че тялото може да ги усвои почти по всяко време на деня, независимо дали стомахът ви е пълен или не. Но има мастноразтворими витамини, като витамин A, D, Е и К, които могат да бъдат абсорбирани само с мазнини.

Ето защо, ако приемате хранителни добавки, които съдържат някои от изброените витамини, винаги ги приемайте заедно с храната.

Мит: Ако взимате витамини не е нужно да се притеснявате за здравето си.

Витамините неслучайно се наричат хранителни добавки, защото допълват здравословния начин на живот, който включва балансирано хранене и спорт. Ако се храните нездравословно и водите застоял начин на живот, витамините няма да ви направят по-здрави.

Мит: Витамините са безопасни.

Всичко, което се приема в големи количества, може в даден момент да се превърне в заплаха за здравето. В някои крайни случаи, при които има излишък на витамини, може да се получи токсичност, особено при децата.

Водоразтворими витамини, като витамини С, са по-безопасни в това отношение. Но бъдете внимателни с витамините като А, D, E и K, които са по-трудни за отделяне от организма и се натрупват.

Мит: Безопасно е да се приемат един вид минерал или витамин в големи дози.

Витамините и минералите си взаимодействат един с друг в сложна мрежа. Приемът на високи дози на едно хранително вещество, понякога може да разруши или да увеличи нивата на друго. Витамин С повишава абсорбцията на желязо и калций, докато предотвратява абсорбцията на магнезий, когато са взети заедно.

Прекомерните нива на желязо може да се окаже сериозен проблем, особено при мъжете. Мед и цинк е необходимо да се поддържат в подходящ съотношение, а излишъкът от един може да доведе до недостиг на другия.