В България в последните години можем да плакнем очите, като се наслаждаваме на едни от най-скъпите и луксозни автомобили. Богатите бизнесмени обичат да се глезят, като се сдобият с многомилионните автоиграчки.
Bugatti Veyron – 2,6 млн. лв
В очакване на Bugatti Veyron – Chiron тази хиперкола, която бе собственост на бизнесмена Румен Гайтански, си остава най-скъпата у нас. Бившият концесионер на чистотата брои 1,5 милиона евро за уникалния автомобил, от който бяха сглобени 450 бройки, пише: Вестник „24 часа“.
Най-бързата и мощна серийна кола в света разполага с 16-цилиндров W-образен двигател и мощност 1001 к.с. Поддръжката на автомобила с максимална скорост над 400 км/ч не е лесна. Само смяната на маслото струва цяло състояние, защото количеството е 42 литра. Автомобилът харчи над 40 л/100 км в градски режим, а резервоарът от 100 литра свършва само след 12 минути пълна газ.
Гумите са специална разработка на Michelin и са най-широките в света. Ако колата ви се развали и се нуждаете от смяна на съединител, който в случая е DSG, ще трябва да я изпратите в завода във Франция.
При преминаване на 220 км/ч пътният просвет автоматично се намалява до 80 мм на предния мост и 90 мм на задния. Спойлерите и антикрилото се активират, за да притискат машината към асфалта, дифузьорите за въздух са отворени. Тази конфигурация се запазва до 375 км/ч. Иначе ускорението от място до 300 км/ч става за 14 сек. Спирачките са керамични, а каросерията е от алуминий и стъклопласт.
Hennessey Venom GT – 2,1 млн. лв.
От няколко години Hennessey Venom GT може да бъде забелязано на яхтеното пристанище в Свети Влас. Автомобилът се задвижва с 6,2-литров битурбо V8 алуминиев двигател от Chevrolet. Моторът е тип LS9, изработен от алуминий, който е познат от Corvette ZR1, но чрез специалната туинтурбо система на Garrett доставя невероятните 1200 конски сили. Теглото на автомобила е 1158 килограма, заради каросерията изработена от карбонови влакна.
Venom GT е способен да ускори от 0 до 100 км/ч за 2,2 секунди, а максималната му скорост да достигне впечатляващите 422 км/ч при „нормални“ гуми и извън състезателни условия. Автомобилът използва 15-цолови дискове с бутални керамични Brembo апарати – 6 отпред и 4 отзад, гарантиращи оптимално спиране.
През 2014 г. Hennessey Venom GT стана най-бързата кола на пазара, след като детронира Bugatti Veyron Super Sport, достигайки 435,3 км/ч по врене на изпитания на пистата на космическия център „Кенеди“ в Кейп Канаверал – с 88 км/ч по-бързо скоростта, с която кацат совалките.
SSC Ultimate Aero – 1 млн. лв
SSC Ultimate Aero най-бързата серийна кола и е карана в България от ексцентричния бизнесмен и кандидат за президент Веселин Марешки.
Автомобилът е снабден с 6,3-литров Biturbo-V8 агрегат, който разполага с 1287 конски сили и максимален въртящ момент от 1507 Nm. Цялата тази сила се изсипва върху задните колела.
Бруталното произведение на Shelby Supercars (SSC) има височина от едва 1,07 метра, но затова пък ширината е 2,10 м и дължината е съответно 4,47 м. Ускорението от място до 100 км/ч става за 2,78 секунди, 200 км/ч се стига за едва за 6 секунди, а след 12 секунди на скоростомера показва 300 км/ч. Производителят дава максимална скорост на модела от 434 км/ч.
В света са произведени общо 50-ина бройки, като една оранжево-черна краси улиците на морската ни столица. На цялото земно кълбо има само още една по-мощна серийна кола от него и това е последната версия на Bugatti Veyron, който вече е заменен от друга хиперкола – Chiron, който също обещава да е по-екстремна. В ценово отношение SSC Ultimate Aero е направо изгоден спрямо френският Veyron.
Porsche Carrera GT – 770 000 лв.
Автомобилът, в който намери смъртта си изпълнителят на главната роля в хитовата поредица „Бързи и яростни“ Пол Уокър, е смятан за една от най-добрите скоростни коли, правени някога. Porsche Carrera GT е смятан за най-спортното порше и заради факта, че разполага с възможно най-ниския център на тежестта за сериен автомобил, както и с потресаващ двигател V10 с обем 5,5 литра.
Carrera GT е разработен с чисто нов мотор. Той е V-образен 10-цилиндров с ъгъл от 68 градуса между цилиндрите с четири клапана, с мощност 558 к.с., които достигат при 8200 об/мин. Максималният въртящ момент е 600 Нм. Това возило ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,9 секунди и има максимална скорост 330 км/ч. Също така спортната кола отлепя от място до 200 км/ч за под 10 сек. Спирачките са керамични и не се влияят нито от това дали са сухи, или мокри, нито от настилката, по която се движи колата.
За да е по-стабилен автомобилът, в задната част е разположен спойлер, който посредством електронен датчик променя положението си при скорост над 120 км/ч или при рязко потегляне. Така се създава много по-добро сцепление с пътя.
Porsche Carrera GT е първият сериен автомобил в света с монокок шаси и модулна конструкция, изработена от въглеродни влакна, подсилена пластмаса (ОПР) и скъп карбонов материал, взет направо от най-сложните космически приложения.
Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster – 760 000 лв.
Кабрио версията на Aventador LP700-4 струва поне 760 бона. Новият Aventador LP700-4 Roadster бе описан от Lamborghini като „най-вълнуващият модел правен някога“. Единствената нововъведение при открития „бик“ обаче епокривът му от две части, изработени от въглеродни нишки и тежащи общо малко над 5,9 кг.
Ако бъдещите собственици решат да шофират без таван, за няколко секунди могат да го свалят и съхранят в багажника, който се намира отпред. Роуддстърът на Lamborghini може да се похвали и с електрическо задно стъкло и въздушен дефлектор, като вторият на свой ред може подобно на покрива да бъде съхранен под предния капак.
За задвижването на най-новия член в гамата си, инженерите от Lamborghini са решили да внедрят добре познатият ни 6,5-литров V12, директно заимстван от купе вариацията. Aventador Roadster генерира пълният ресурс от 700 к.с. и разполага със 7-степенна трансмисия и пера за смяна на предавките директно от волана. Извършва класическият спринт от място до 100 км/ч за три секунди, преди да развие максималните 350 км/ч.
Rolls Royce Drophead – 730 000 лв.
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe е с дължина от 5,60 м и е най-голямата двуврата кола, която може да се купи с много пари в момента.
Над 730 000 лв. е цената на автомобила само на книга, но тя стига в повечето случаи далеч над 1 милион лева. В Drophead Coupe само специалните джанти са с цена над 30 000 лева.
Този огромен кабриолет е известен и с прословутата реклама на марката, която гласи: „При 100 км/ч най-силният звук в Rolls-Royce идва от часовника на таблото.“
Дизайнът на Phantom Drophead Coupe е създаден по подобие на състезателните яхти от 30-те години на миналия век, които се славят със скоростните си качества и с използването на естествени материали в интериора.
В огромното кабрио нещата изглеждат по същия начин – естествена качествена и мека кожа, дървена декорация от масив и хромирани метални пръстени и бутони. На пода на салона е постлан дебел и мек мокет. Всички уреди пред водача са аналогови, циферблатите са в класическата комбинация от бяло и черно.
Единствените прибори, които се различават от ретро стила са големия широкоекранен дисплей в средата на таблото и iDrive контролерът, позициониран в предната част на подлакътника.
На Phantom Drophead Coupe е монтиран V-образен дванайсетцилиндров двигател с работен обем от 6,7 литра и мощност 460 конски сили. В комплект с този агрегат работи и осемстепенна автоматична скоростна кутия, през която силата се предава на задните колела. Максималната скорост е 313 км/ч.
Brabus 850 – 640 000 лв.
Brabus 850 представлява наточена тунинг версия на дългата база на Mercedes AMG S63. Дългата 5,25 метра немска лимузина има черна радиаторна решетка, агресивната предна броня с карбонови елементи, огромни черни 21-цолови алуминиеви джанти, както и 4 ауспухови тръби.
Този Brabus притежава цели 850 коня мощ. Работният обем от 5461 е увеличен до 5912 куб. см чрез нов колянов вал с по-голям ход. Освен това Barbus сменят и турбокомпресора, монтират собствена изпускателна система, както и нова електроника на двигателя. Максималният въртящ момент на лимузината е чудовищните 1150 Nm.
Двутонната машина ускорява от място до 100 км/ч едва за 3,5 секунди, а максималната скорост електронно е ограничена на 325 км/ч.
Серийните седалки на S-клас AMG са останали. Изисканата атмосфера от кожа и тъмно дърво допълва луксозния интериор, който рязко контрастира на нрава на колата.
Mercedes SLS AMG Black Series – 570 000 лв.
Mercedes SLS AMG Black Series има форсиран от 571 на 622 к.с. осемцилиндров бензинов двигател с обем 6,2 литра. В сравнение със стандартния SLS AMG максималният въртящ момент е намален от 650 на 635 Nm. Моторът разполага с нова изпускателна система, модернизирани разпределителни валове, както и с доработена система за охлаждане.
Суперколата ускорява от 0 до 100 км/ч само за 3,6 секунди, което е с 0,2 секунди по-бързо от стандартния SLS AMG. Максималната скорост на машината е 315 км/ч, а смесеният разход на гориво – 13.7 л/100 км.
Теглото на купето е 1550 кг, което е със 70 кг по-малко от обичайния SLS AMG GT. От тях 15 кг. са икономисани благодарение на изработените от каброн централна конзола и седалки, други 6 от премахването на мултимедийната система COMAND, а 8 са спестени благодарение на новия литиево-йонен акумулатор.
Изпускателната система е от титан и тежи 17 кг., докато при стандартната версия тежестта е 30 кг.
Освен това SLS AMG Black Series е със снижено с 10 мм окачване. Като опции се предлагат задно антикрило и допълнителни елементи в предната част, които повишават стабилността на колата. Освен това суперколата разполага и със система за бърз старт от място – Launch control.
Ferrari F12 – 550 000 лв.
Това е най-бързото Ferrari. F12 Berlinetta e машината, която заменя 12-цилиндровият F599 GTB Fiorano.
„Кончетата“ продължават традицията си от средата на миналия век в моделната гама винаги да присъства една berlinetta (малко купе). И този вид ферари задължително трябва да е оборудвано с голям двигател под предния капак. В случая това е познатият от Ferrari FF V12 атмосферен мотор.
Но при F12 Berlinetta, той е има мощност 740 к.с., идващи от двигател с 6,3 литра работен обем. 12-цилиндровият мотор осигурява максимален въртящ момент от 690 Nm, 80% от които са достъпни при 2500 об/мин. Автомобилът има трансмисия с двоен съединител, базирана на F1 технологиите, ползвани от Scuderia Ferrari.
Колата разчита на най-новите спирачки на италианската компания, изградени от карбон и керамика, както и от окачването с магнитни амортисьори. Също като при другите модерни ферарита и F12 Berlinetta е оборудвана с Е-Diff (електронен блокаж на диференциала) и Е-Trac тракшън контрол.
Машината ускорява от място до 100 км/ч за само 3,1 сек. Дизайнът на F12 Berlinetta e съвметна разработка на Pininfarina и дизайнерския център на марката. Основната цел при създаването на формите е била аеродинамиката на купето.
Range Rover SV Autobiography – 420 000 лв.
Баровският кросоувър е най-мощния и най-скъп модел на Land Rover и цената му може да удари дори 450 хиляди лева.
SV Autobiography заменя модела Autobiography Black на върха на гамата Range Rover и се предлага със сензационен двигател V8 с компресор суперчарджър и мощност 550 к.с., като комбинира несравнимия лукс с най-мощния агрегат в историята на Range Rover.
Изцяло алуминиевият 5-литров двигател V8 с компресор суперчарджър, който досега задвижваше модела с висока динамика Range Rover Sport SVR, вече е специално тунингован за SV Autobiography. Мощният агрегат генерира изключителните 550 к.с. и въртящ момент 680 Nm – увеличение с 40 к.с. и 55 Nm в сравнение със съществуващите варианти на Range Rover, оборудвани с двигатели V8 с компресор суперчарджър.
С максимален въртящ момент при 3500 об./мин и плавна и изящна осемстепенна автоматична трансмисия ZF, моделът SV Autobiography предоставя спираща дъха комбинация от динамика, гъвкавост на предавките и финес, независимо от трудността на терена.
Клиентите на SV Autobiography могат също така да избират измежду пълното портфолио от останалите силови агрегати на Range Rover: вариантите с компресор суперчарджър TDV6, SDV6 Hybrid, SDV8 и SCV6, с повишена икономичност и динамика.
Интериорът на Range Rover SVAutobiography предлага фини перфорирани кожи на италианска компания за мебели за тапицерията. Има и апликации от скъпо дърво, много алуминий и хром. Задните седалки са истински кресла и са две.