Факти за мазнините за които не предполагате

blank

В наши дни всички говорят за мазнините. Наскоро те бяха реабилитирани, оказва се, че помагат в битката с излишните килограми и възпрепятстват развитието на редица заболявания. Но как така, в продължение на векове те бяха сочени за основния злосторник ? Какви са ползите от тях, вредно ли е ако приемаме повече мазнини ?

Всички сте запознати с основните митове – мазнините ни правят дебели, допринасят за развитието на сърдечни заболявания, водят до диабет, наситените мазнини са вредни, растителните полезни.

Нищо от това обаче не е вярно, твърди доктор Марк Хайман. Той комбинирал последните изследвания по темата със собствените си наблюдения и стигнал до заключението, че правилните мазнини ще ви помогнат да отслабнете и да поддържате добро здраве.

Мазнините са основни градивни елементи на човешкото тяло, около 15-30% от него са мазнини.

Истината е следната: не мазнините, а захарта е истинският виновник за влошеното здраве и увеличената обиколка на талията.

Правилните мазнини ускоряват метаболизма, стимулират изгарянето на тлъстините, намаляват глада, нормализират холестерола, повлияват добре диабета тип 2 и намаляват риска от сърдечни заболявания.

Ето 10 факти за мазнините, които вероятно не знаете.

1. Захарта, а не мазнините ви правят дебели. Средният американец консумира около 70 кг захар и 67 кг брашно, превръщащо се в захар, на година. Това прави почти по около половин килограм захар и брашно на ден. Захарта намалява чувствителността към инсулин. Тялото ви произвежда все повече инсулин, за да намали нивата на кръвната захар. Тъй като не успявате да изгорите всичката захар, тялото ви да я складира като мазнини, развивайки инсулинова резистентност и метаболитни нарушения.

2. Диетичните мазнини са много по-сложни от захарта. Съществуват 257 имена на захари, но те всички причиняват еднакви щети. С други думи, захрта си е захар и тя предизвиква хаос в тялото ви. Мазнините са по-сложни. Съществуват наситени, мононенаситени, полиненаситени и дори трансмазнини, да не споменаваме подкатегориите във всяка група. Някои от мазнините са полезни, други неутрални и да, част от тях вредят.

3. Диетите с ниско съдържание на мазнини, залагат повече на захарите и са вредни за сърцето. Когато хората приемат по-малко мазнини, те консумират повече нишесте или захар. Това увеличава нивото на лошия холестерол, водещ до сърдечни удари. Изследвания сочат, че 75% от хората, посетили спешна помощ със сърдечен удар, като цяло имали нормални нива на холестерол. Но повечето от тях били в преддиабетно състояние или вече страдали от диабет тип 2.

4. Наситените мазнини не са ваш враг. Обобщение на всички изследвания посветени на наситените мазнини не открива връзка между тях и сърдечните заболявания. Качеството им обаче се оказва ключово. Мазнините в храни като хамбургери, чийзбургери пици и подобни имат съвършено различен ефект от наситените мазнини в кокосовото масло. Нека спрем да ги слагаме под един знаменател.

5. Някои мазнини са вредни. Те включват трансмазнини и някои причиняващи възпаления растителни мазнини. За съжаление, количеството на тези мазнини в диетата ни се увеличава, това ни прави по-дебели и допринася за развитието на възпаления, които имат ключова роля в почти всяко хронично заболяване на планетата.

6. Омега -3 мастните киселини са полезни за всички. Около 99% от американците не консумират достатъчно от тези жизненоважни мазнини. Идеалният начин да си ги набавите е да залагате повече на отгледана по устойчв начин в студени води риба – поне два пъти седмично, както и на яйца богати на омега-3 киселини. Може да вземате и хранителни добавки, съдържащи 500-1 000 милиграма от важните киселини два пъти дневно – на закуска и вечеря.

7. Приемайки мазнини ще изгубите тегло. Здравите клетъчни стени, изградени от висококачествени мазнини, са по-добри в усвовяването на инсулина, а това на свой ред означава по-здравословни нива на кръвна захар. Без адекватен контрол на кръвната захар, тялото складира мазнини. Правилните мазнини увеличават изгарянето на тлъстините, намаляват чувството за глад и мастните депозити. Консумирайки правилните мазнини ще свалите килограми, докато ако приемате повече захар и вредни мазнини ще надебелеете.

8. Полезните мазнини могат да ви излекуват. Здравето на много пациенти с диабет се подобрява, когато заложат на диета богата на мазнини. Марк Хайман си спомня за пациентка с висок холестерол, която не можела да отслабне. Лекарят увеличил приема и на мазнини до 70%. Холестеролът и веднага паднал от 300 но 190, а триглицеридите с 200 единици, тя най-после отслабнала с желаните 10 кг.

9. Мозъкът ви се състои от 60% мазнини. Най-голямо е съдържанието на омега-3 докозахексаеновата киселина. Мозъкът ви се нуждае от нея, за да насърчи комуникацията между клетките. Висококачествените мазнини подобряват познавателните способности, увеличават чувството за щастие, подпомагат ученето и паметта. Недостигът на омега-3 наситени мастни киселини води до депресия, тревожност, биполярно разстройство и шизофрения.

10. Тялото ви ви подсказва дали приемате достатъчно качествени мазнини. Колкото по-качестевни са мазнините, толкова по-добре функционира тялото ви. Причината е, че то използва мазнините за изграждане на клетъчните стени. В тялото ви има над 10 трилиона клетки, всяка една от тях се нуждае от висококачествени мазнини. Как да разберете дали клетките ви получават нужните мазнини. Тялото ви изпраща сигнали, когато страда от дефицит на мазнини. Тези предупреждения включват: суха и лющеща се кожа, меки и чупливи нокти, събиране на ушна кал, малки пъпчици в задната част на ръцете и тялото, както и болезнени и сковани стави.

Правилните мазнини ще подобрят настроението ви, състоянието на кожата, косата и ноктите и ще ви предпазят от развитие на диабет тип 2, деменция, рак и много други заболявания.

Най-богатите на висококачествени мазнини храни са:

– авокадо

– ядки – орехи, бадеми, макадамия, но не и фъстъци. Изследване сочи, че шепа ядки на ден намалява риска от преждевременна смърт с 20%

– семена – тиквени, сусам, чиа, коноп

– тлъсти риби, в това число сардини, скумрия, херинга и сьомга, богати на омега-3 мастни кителини

– зехтин (изследвания сочат, че консумацията на 1 литър зехтин на седмица намалява риска от сърдечен удар с 30%)

– животински продукти от животни отглеждани на свобода по устойчив начин

– кокосово масло, добър източник на наситени мазнини, които имат множество ползи. Те захранват митохондриите, предотвратяват възпаленията и не причиняват проблеми с холестерола.